Centrele SPA – Asii din mana hotelierilor
|La nivel mondial, turismul de wellness, unul dintre cele mai dinamice sectoare, generează 439 miliarde de dolari anual, potrivit unui studiu prezentat la Congresul Global al Turismului de Wellness din New Delhi. Acelaşi studiu, estimează până în 2017 o creştere a acestei industrii de până la 678,5 miliarde de dolari.
Piata wellness din Romania este inca la inceput, iar pentru a afla mai multe despre acesta industrie am discutat cu Mihai Moraru – sales manager Piscine Laghetto East:
De ce credeți ca in Romania saunele nu se vand în sectorul privat (pentru locuinte), ci doar pentru centrele spa?
Din punctul de vedere al „culturii locale”, saunele sunt asociate cu sectorul de servicii publice: centre de agrement, baze de odihna si tratament, bai publice, baze sportive, centre spa. Romanii nu văd locul unei saune acasa (poate doar intr-o casa de vacanta). In plus, un alt impediment este legat de costurile ridicate de amenajare, exploatare si intretinere. Clientii nu lipsesc cu desavarsire, insa numarul persoanelor pregatite sa cheltuiasca aproximativ 10000 de euro pentru a avea o sauna acasa este foarte scazut. Asadar, saunele nu reprezintă un „must-have” in randul populatiei Romaniei. Cel putin nu momentan.
De ce credeți ca romanii nu merg mai des la spa?
In ceea ce privește cultura spa-urilor, Romania a inceput totul de la zero, spre deosebire de tarile nordice, care au deja o traditie in acest sens. La noi, in perioada comunista, singurele centre de relaxare se aflau în statiuni. Nici vorba de preventie. Publicul are nevoie de educatie cu privire la beneficiile termoterapiei pentru sanatate (detoxifierea organismului, relaxarea fizică si pshica. In raport cu numărul de potentiali utilizatori, saunele din Romania sunt inca putine, motiv pentru care si preturile sunt ridicate (50-100 lei/zi; 150-400 lei/lună per persoană). Un alt motiv ar putea fi legat de precautia fata de sanatatea personala. Locuri precum saunele necesita o întretinere (curatare și igienizare) permanentă si impecabila, iar romanii ar putea avea retineri fata de respectarea acestor reguli in toate centrele de relaxare.
Care sunt motivele pentru care unii romani frecventeaza totusi saunele? O fac pentru sanatate sau pentru ca este în voga?
O fac pentru ca sunt persoane educate, gata sa investeasca într-un stil de viata sanatos. Starea de bine vine si din ingrijirea personala. Mersul la spa nu trebuie privit ca pe un moft, intrucat o singura vizita are efecte benefice atat pe termen scurt, cat si pe o perioada mai îndelungata.
In ultimul an, specialistii IBC Focus au aflat de peste 1500 de spatii de cazare care se construiesc sau se amenajeaza in prezent. Cum privesc investitorii Horeca posibilitatea de a construi si centre spa in cadrul lor?
Tot mai multi investitori Horeca investesc în centre spa. Atat unitatile mari, cat si reprezentantii hotelurilor mai mici constientizeaza ca astfel se pot diferentia fata de concurenta. Sau pot regasi in spa o direcție de dezvoltare a afacerii, prin infuzia de fonduri europene. Multe pensiuni atrag clienti cu ajutorul unor elemente precum piscina sau sauna. Centrul spa reprezinta, asadar, o oportunitate de a imbogati serviciile traditionale si de a obtine o categorie superioara conform standardelor de clasificare a structurilor de cazare. Vorbim totodată despre un factor de atragere si fidelizare a oaspetilor, care se poate transforma intr-o sursa semnificativa de venituri (prin masaje, tratamente faciale sau corporale) – bineinteles, aceste servicii pot fi accesibile si publicului larg, nu numai oaspetilor hotelului respectiv. Nu în ultimul rand, ne putem gandi la un centru spa si ca la un instrument de atenuare a fluctuatiilor sezoniere specifice hotelurilor din statiuni.
Pentru mai multe sfaturi de la experti Horeca intrati pe catalogul Horeca