Terase bioclimatice all-season: o necesitate a experienței HoReCa de oraș modern

Terasa bioclimatica – Umbra de pe malul apei intr-o zi insorita adusa in centrul orasului

Evenimentele de terasă capată tot mai multă amploare prin integrarea lor în life-style-ul citadin.

Restaurante, săli de evenimente, pub-uri, cafenele – toate caută să-și mixeze atmosfera specifică cu spațiul outdoor într-un mod în care să-și îmbogățească valoarea pe care o livrează.

De aceea, spațiile exterioare cu funcționalitate all-season imersate în arhitectura clădirilor urbane devin un imperativ al design-ului contemporan.

Care este rațiunea unei investiții într-o astfel de construcție, precum și ingeniosul mecanism constructiv, aflăm de la Dacian Lontiș, director general Global Glazing SRL, companie din domeniul construcțiilor care utilizează aluminiu și sticlă securizată.

Pentru început, vă invităm să ne spuneți pe scurt ce este o terasă bioclimatică; și mai ales de ce este „bio” și „climatică”?

O terasă bioclimatică este o construcție din aluminiu și sticlă, cu caracter temporar sau permanent, care asigură un spațiu outdoor climatizat natural vara și protejat de intemperii în perioadele cu ploaie și în sezonul rece. Poate fi ușor integrată în viața cotidiană, în spațiile HoReCa, dar și în domeniul rezidențial. Aplicațiile sunt multiple. Soluțiile tehnice și constructive sunt modulare și flexibile: de la săli de nuntă de peste 1000 mp construite exclusiv din aceste sisteme până la terase de 10 mp pe balconul sau terasa unui penthouse.

Termenul bioclimatic sugerează ecologie și climatizare pe bună dreptate. Chiar dacă materialele sunt produse prin procese industriale – aluminiu, sticlă – modul în care acestea sunt utilizate asigură o funcție de climatizare ecologică, naturală a spațiului fără consum de energie. Este ca o Tesla care se încarcă de la soare.

Funcția bioclimatică este dată de umbrirea specifică oricărei terase, completată cu generarea unei ventilații naturale a spațiului prin evacuarea continuă a aerului încălzit de sub acoperiș. Această ventilație prin tiraj natural este generată de faptul că aerul de sub acoperiș este încălzit de lamelele de aluminiu încinse de soare și se ridică astfel printre lamelele între-deschise fiind mai ușor și antrenează ascendent aerul mai rece de la nivelul solului.

Concomitent, lamelele asigură și umbrirea. Senzația resimțită este de umbră pe malul apei într-o zi toridă.

Cât costă o astfel de construcție? Cine o contractează și cui îi este adresată?

Costul economic de construcție al teraselor bioclimatice a fost principalul element de atracție al produselor noastre pentru investitorii din HoReCa. Contractanții sunt diversi; de cele mai multe ori este chiar beneficiarul, însă tot mai mult apar și în caietele de sarcini ale antreprenorilor generali cu adresare către furnizori specializați cum suntem noi.

În urma interzicerii fumatului în spațiile închise, tot mai multe restaurante și baruri și-au extins spațiile cu astfel de construcții foarte populare mai ales vara, dar și toamna sau iarna, construcții care prin funcția bioclimatică și pereții laterali mobili din sticlă elimină fumul de țigară; restaurantul sau barul devine astfel un spațiu climatizat în care se poate fuma fără a afecta alți clienți. Concomitent, antreprenorii din HoReCa au constatat că a crescut nivelul de apreciere și percepție al locațiilor de către consumatori, fapt care le-a oferit posibilitatea să își recupereze repede investițiile în spațiile astfel echipate. Astfel, terasa bioclimatică este o investiție solidă, cu impact major asupra consumatorului, care prin creșterea veniturilor locației adaugă un nivel superior de randament al investițiilor specifice din bucătăriile profesionale la un nivel de investiție marginal în raport cu acestea. Pentru comparație, un restaurant investește mai mult într-un cuptor și un espressor profesional decât într-o terasă bioclimatică. Pentru simplificare, dacă un restaurant la început de drum sau în dezvoltare și-ar realoca o parte din investițiile din bucătărie către o terasă bioclimatică, ar obține un randament superior al investițiilor per ansamblu.

La spațiile rezidențiale – apartamente și case – fenomenul a fost mai lent și vizează mai ales proprietățile cu terase generoase. Terasa unui apartament își dublează astfel valoarea percepută, iar dezvoltatorul o poate propune la vânzare la un tarif pe metru chiar mai mare decât spațiul interior. La case sunt cunoscute și sub denumirea de wintergarden tocmai pentru că sunt utilizate ca și un spațiu de relaxare sau dining inclusiv iarna.

Global Glazing SRL, compania pe care o conduceți, are în portofoliu o serie de clienți de renume. Cum ați reușit să le câștigați încrederea?

Încrederea clienților este principalul activ al unei firme. Se câștigă greu și se pierde ușor. Putem spune că am câștigat mai mult decât am pierdut printr-o abordare proaspătă și inovativă, prețuri excelente și un management participativ aproape de client și de nevoile lui, dar mai ales lucrări finalizate în cele mai bune condiții tehnice și funcționale indiferent de impedimente și provocări. Este credul nostru și principala noastră promisiune.

Astfel, ne putem lăuda cu contracte de portofoliu cu constructori de prestigiu ca și One United, Impact, BTD Construct & Ambiect și mulți alții care ne-au onorat printr-o contractare repetitivă. Considerăm că ne-au selectat pentru prețuri excelente la lucrările care implică aluminiul și sticla securizată, unde realizăm volume considerabile ca și importatori și constructori și lucrări finalizate cu succes.