De ce este important pentru o firma de constructii sa colaboreze cu o casa de avocatura chiar daca nu are probleme juridice?

Cum vede un birou de avocatura piata constructiilor? De ce ar avea nevoie firmele care activeaza in domeniul constructiilor de serviciile unui birou de avocatura? Care sunt cele mai dese probleme cu care se confrunta firmele de constructii? Raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele le-am aflat dintr-o discutie ampla cu doamna avocat Camelia Ionescu, Manager Partener la biroul de avocatura Ionescu & Asociatii, pe care va invitam sa il lecturati mai jos. Va garantez ca veti afla o multime de lucruri interesante pe care nu le stiati.

1. De ce sunt firmele de constructii o piata interesanta pentru birourile de avocatura?

In ziua de astazi multe companii de constructii ajung in instanța, in mare parte in zona de insolventa. Ce poate face un avocat pentru tine astfel incat sa nu ajungi in astfel de situatii?  Te ajuta sa casting timp. Te ajuta sa castigi bani. Te ajuta sa iti protejezi nervii. Te ajuta sa depasesti impasul Ce iti asigura un avocat? Relaxare juridica. Relaxare fiscala. Dezvoltare si restructurare. Stabilitate economico – financiara. Asta este ceea ce facem noi! Acestea sunt activitatile pe care le prestam noi in calitate de avocati specializati in consultanta.

Am ales aceasta piata datorita provocarilor! Provocarile mele personale in acest domeniu s-au nascut acum 20 de ani cand am achizitionat pentru un client un teren in Soseaua Nordului, atunci acolo fiind pepiniera Nordului. M-am ocupat de la achizitia terenului pana la receptia definitiva si punerea in functiune a unui hotel de 4 stele. Atunci am inteles ca inseamna o autorizatie de construire, o negociere cu statul, negocierea cu furnizorii si subantreprenorii, autorizarea functionarii, achizitii, licitatii si multe altele.

Piata constructiilor este o provocare in general, cand ne gandim la constructii vedem un imobil. Eu vad in ultima faza imobilul, mai intai vad terenul, apoi proiectarea, autorizarea, lucrarile de instalatii, lucrarile specializate de constructii, lucrarile de pregatire a terenului, lucrarile de finisare, studiile ce trebuiesc efectuate inainte de inceperea lucrarii, fazele constructiei, receptia finala si multe altele.

Ne implicam in restructurare si reorganizare, in gestionarea conflictelor interne si externe ale companiei, in dezvoltarea companiei, punand la dispozitie metodologiile profesionale si experienta pe care am dobandit-o in profesia de avocat.

Avem calificarile si procedurile necesare pentru a sustine din punct de vedere juridic si managerial companiile de constructii. Colaboram cu managementul societatii astfel incat sa le acordam consultanta si procedurile necesare in consolidarea afacerii si urmarirea si respectarea obiectivelor, in concordata cu legislatia in vigoare.

Una dintre cele mai mari provocari este de a duce o companie de la nivelul de insolventa la nivelul de profit. Pasiunea noastra pentru dezvoltare si pentru acest sector este cartea noastra de vizita. Dezvoltarea si specilizarea pe segmente reprezinta cheia succesului.

2. Care sunt cele mai dese probleme cu care se confrunta firmele de constructii incat sa apeleze la o casa de avocatura precum Ionescu si Asociatii?

In general firmele de constructii, ca de altfel si alte firme, pentru ca nu au definite de la inceput conditiile de derulare a relatiei comerciale, intampina pe parcurs diverse probleme si apeleaza la avocati in momentul in care nu mai gasesc solutii.

O firma de constructii are nevoie de un parteneriat de incredere prin care sfatuitorul (casa de avocatura) sa ii cunoasca atat punctele tari, cat si punctele forte si sa fie prezent „acolo”, in orice demers efectuat de catre antreprenor (Analiza oportunitate de investitie, Negociere contractuala, analiza legislativa lunara, recrutare de personal, reprezentare institutii, intocmire documente interne si externe cu / fara caracter juridic).

Atunci cand un administrator semneaza un document juridic ori se angajeaza intr-o procedura pe care nu o cunoaste, „legea partilor” – contractul, va dainui dincolo de dorinta unui avocat de a-și ajuta antreprenorul.

De aceea, este necesar ca in orice alegere pe care o faci, sa te consulti cu o persoana dedicata, cu o vasta experienta și care poate sa iti expuna cu claritate consecintelor juridice, economice, morale la care te expui.

3. Spuneti-mi de ce potentialii dvs. clienti (beneficiari, constructori, firme de executie) ar trebui sa lucreze cu Ionescu si Asociatii?

Cele mai importante beneficiile ele clientului: Garantie contactuala | Relaxare economica, fiscala, juridica si manageriala | Parteneriate de lunga durata = win-win

Un litigiu existent creaza pentru antreprenor un prejudiciu de imagine, un blocaj economic, un regres in activitate, o cheltuiala in plus si de asemenea pentru conducere un stres continuu. Indiferent daca ulterior cazul se castiga sau nu, pentru potentialii investitori reprezintă un criteriu de apreciere a colaboratorilor.

Legea instituie foarte multe drepturi, insa desi ele exista, uneori valorificarea lor apare ca fiind imposibila, ori nevaloroasa raportat la nivelul de implicare necesar.

Daca esti singur, atunci cand cazi, trebuie sa te ridici tot singur. Adevarata provocare este de a lua deciziile corecte si prin urmare sa nu cazi. Acesta este scopul nostru. Periodic dezvoltam metode de analiza practica, de standardizare a modului de lucru in companie, creand un sistem propriu care sa evite orice litigiu (indiferent ca vorbim despre recuperare de creante, litigii de munca ori altele de natura comerciala).

Așadar, consideram ca o investitie minima in servicii juridice performante reprezinta o asigurare in plus a circuitului economic al antreprenorului. Noi suntem umbrela de care ai nevoie. Cu noi nu vei fi niciodata singur.

4. Din punct de vedere juridic, ce simtiti ca lipseste pietei constructiilor din Romania in prezent?

Piata de constructii din Romania nu este bine pusa la punct cu tot ceea ce inseamna relatii comerciale internationale. O data cu aderarea la Uniunea Europeana si cu extinderea relatiilor comerciale internationale, toate bunele practici intre marile subiecte de drept international se transforma in legislatie interna.

In proportie de 85% din antreprenorii de pe piata merg pe premisa „mie nu mi se poate intampla”. Aceștia asteapta sa i se intample pentru a lua la cunostinta de noile reguli care le vin peste mana si in totala contradictie cu regulile interne de odinioara.

Ceea ce nu au in vedere este faptul ca Uniunea Europeana este foarte drastica in respectarea acestor reguli. Pentru aceasta putem da un simplu exemplu, incident in LEGISLATIA CONCURENTEI unde, pentru incalcarea unei reguli stabilite de T.F.U.E. in raport cu distribuitorii ori subantreprenorii, te poate costa pana la 10% din cifra de afaceri pe anul trecut. In acest fel, o simpla amenda poate reprezenta profitul societatii evaluat pe 3 ani, situatie in care, asa cum spuneam rezultatul imposibilitatii de regres este previzibil.

In anul 2015 pe rolul instantelor de judecata din Romania au fost inregistrate 1.734.203 de cauze.

5. Care este cea mai mare greseala pe care o fac firmele de constructii ce ii determina sa apeleze la o casa de avocatura?

Cea mai des intalnita greseala pe care am sesizat-o in acest sector este data de neanalizarea d.p.d.v. juridic a contractelor cu beneficiarii, in special cei străini si implicit acceptarea in totalitate a dispozitiilor contractuale nenegociate, in dorinta de a castiga contractul.

In aceasta dorinta, fara o evaluare temeinica, te poti angaja intr-un contract cu riscuri foarte mari si cu cheltuieli care pot excede posibilitatilor tale de suportare a unor cheltuieli exagerate pe termen lung.

Aici putem cita, practica beneficiarilor de a-si asigura realizarea proiectului prin oprirea unei cote insemnate din cuantumul facturii cu titlu de garantie pe un termen foarte mare (aceasta garantie poate reprezenta in fapt profitul tau pe care il vei putea recupera după 30/60 luni). O alta practica este de a te obliga la plata unor scrisori de garantie, iar in vederea executarii scrisorilor sa invoce diverse tertipuri pentru a te impiedica sa iti realizezi obligatiile etc. . In acest sens, un litigiu poate fi foarte greu de gestionat dupa ce ai pierdut toate posibilitatile probatorii, iar banii au fost executati.

Cheltuiala repunerii partilor in situatia anterioara, de regula o va suporta tot anteprenorul vatamat.

6. Care este „proiectul” – „procesul” – „situatia rezolvata” de care sunteti cea mai mandra in toata activitatea Ionescu si Asociatii – care a fost situatia si cum ati solutionat-o?

De curand, cu noua legislatie lipsita de practica judiciara m-am confruntat cu o greseala a unui mare importator de produse industriale pentru constructii, care prin contract a limita concurenta tuturor distribuitorilor de pe terioriul national.

In aceasta etapa, sub amenintarea unei amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri reprezentand 2/3 din PIB ul alocat Ministerului Sanatatii am castigat lupta intr-un mod arbitral, după o procedura continua de intalniri, medieri, notificari, reprezentare in fata institutiilor si a antreprenorului in teritoriu, reusind intr-un final după 4 luni, indreptarea erorilor contractuale inainte de a se naste orice litigiu si implicit provocarea unui prejudiciu insemnat dintr-o vina manageriala, care a utilizat un contract standard supus altei legislatii.

7. Care a fost primul dvs. gadget?

Cred ca ma pot numara printre norocosii timpurilor comuniste. Cand m-am angajat, prima oara, am avut privilegiu si norocul de a intalni oameni minunati care au avut incredere in mine. Am lucrat in centrul de calcul al unei institutii destul de vanate pe vremea aceea, respectiv Intreprinderea de Comert cu Ridicata Textile si Incaltaminte Bucuresti. Am lucrat in sectorul de incaltaminte impreuna cu domnul director Stan si doamna Lulache, doua persoane extrem de exigente. Exigenta lor mi-a fost prima lectie de viata! Actele pe care le intocmeam erau extrem de importante, ma gandesc cu nostalgie la vremurile acelea. Da, este adevarat in anul 1985 lucram intr-un birou, la etajul 1, in cadrul ICRTI Bucuresti, avand un calculator, o imprimanta si o masina de scris. Sunt un om norocos!

8. Cine sunt modelele dvs. profesionale?

Nu pot spune ca am un model profesional preferat, am mai multe modele, insa mereu am avut un principiu de functionare – „nu exista nu pot, exista nu vreau”. In acest fel, mereu mi-am dorit sa fiu un exemplu pentru toti si am incercat ca in dezvoltarea mea profesionala sa iau tot (si numai) ceea ce este mai bun de la toate persoanele pe care le-am cunoscut si de la care am avut de invatat.

In anul I de facultate am avut privilegiul de a-l cunoaste si acea ca si cadru didactic , pe domnul profesor Tudor Popescu, profesorul nostru de drept civil. Din anul 1935 domnul profesor s-a consacrat activitatii didactice, predand cursuri de drept civil, drept international privat si dreptul comertului international la facultatile de profil din Iasi si Bucuresti. In anul 1996 a fost nominalizat pentru premiul Nobel pentru pace, un profesor si un om minunat. Tot in anul I l-am cunoscut pe domnul Emil Cernea, cel ce ne-a fost profesor de Istoria statului si dreptului romanesc, ce sa va spun, o minune de om si profesor. Nu stiu daca este o zona in care se nasc elite, insa ambii profesori, mentionati anterior sunt nascuti in judetul Braila.

Si nu il pot lasa in afara listei pe maestrul meu din perioada stagiaturii in avocatura, domnul Dumitru Lupulescu, doctor in drept din anul 1965, prima pozitie didactica ocupata de acesta fiind cea de asistent a domnului Emil Cernea. Si lista poate continua il am ca si modele pe domnul profesor Culic, pe domnul Biltz, pe domnul profesor Volonciu, ce pot spune, am cunoscut si am colaborat cu oameni minunati, exemple de profesionalism si integritate morala.

9. Ce vi se pare cel mai frumos in ceea ce faceti?

Satisfactia de a fi aproape de clientii mei si de problemele lor. Instictul mater familias, de ocrotire a celor cu care vin in contact pentru mine este cel mai important.

10. Ce va place cel mai puțin?

Raspunzand intr-un mod pozitiv, pentru ca mereu trebuie sa vedem partea buna a lucrurilor ca modalitate de apreciere ( Ex- exista 3% sansa sa murim maine, dar 97% sanse sa traim), intr-adevar nu pot aprecia mai multe aspecte cu care ne confruntam zilnic:  imoralitatea de care toti cei implicati in activitate dau dovada; lipsa acestora de asumare a raspunderii; dorinta de exploatare a vulnerabililor etc.

11. Ce v-ati fi dorit sa va intreb, dar nu am facut-o?​

„Ce intelegi prin cheia succesului?”, iar aceasta este o intrebare la care as dori sa raspunda toti dezvoltatorii economici de la mic la mare din sectorul real-estate si pe care o voi incerca sa o dezvolt cu o alta ocazie. Veti fi uimit de diferitele opinii si obiective pe care le puncteaza antreprenorii. Mi-ar fi placut sa ma intrebati „Cum ne pastram, noi avocatii, valorile si care ar trebui sa fie valorile unui avocat?!”

Dupa cum bine stiti avocatura este o profesie liberal, ce inseamna asta, conform definitiei din DEX – Profesia liberală este o ocupație intelectuală, exercitată de o persoană pe cont propriu (liber-profesionist) care face parte, în mod obligatoriu, dintr-un ordin profesional.

Ce concluzii putem trage cu usurinta din aceasta definitie – avocatii sunt intelectuali, fac parte dintr-un ordin professional si exercita profesia pe cont propriu. Foarte frumos pana acum, nu? Ce inseamna sa iti exerciti profesia pe cont propriu? Inseamna sa fi propriul tau sef, corect? Suntem liber-profesionisti! Din aceste informatii rezulta ca noi depindem numai de noi, adica avem o profesie independenta – libera. Total gresita interpretarea. Si am sa va spun si de ce: noi avocatii nu suntem liberi, suntem intr-o continua relatie de dependenta. Depindem de – client, de politisti, de judecatori, de procurori, de reprezentantii institutiilor statului, de executorii judecatoresti, de schimbarile legislative, etc. Dupa cum vedeti singurul element pe care il putem controla in exercitarea profesiei de avocat sunt valorile. Acestea sunt singurele pe care le putem pastra nealterate, sunt principii dupa care ne ghidam viata. Sunt ale noastre, avem dreptul si capacitatea, unii dintre noi, de a le pastra. Valorile sunt cele mai importante ghidaje, sunt convigerile noastre, sunt fundamental nostru ca si avocati si ca oameni. Valorile sunt acele aspect care sunt cele mai importante pentru fiecare dintre noi. Chiar in urma cu cateva zile am fost la un eveniment, am cunoscut personae special, dar am avut doua , nici nu stiu cum sa le numesc, provocari. Doua personae pe care le-am intalnit la acea reuniune, cand au auzit ca sunt avocat, au avut urmatoarea reactive – wow, mai bine sa nu te cunosc……si – sper sa nu am nevoie de tine niciodata…. Oare de ce? Eu eram acolo la fel ca si ei invitat, eram in primul rand Camelia Ionescu – omul si apoi Camelia Ionescu avocatul. Stiu ca avocatii au atitudini si comportamente uneori controversate, dar cei din jurul nostrum uita ca noi suntem in primul rand oameni. Oameni ca si ei, adevarat, cu niveluri de valori diferite, uneori.

Este important sa iti cunosti valorile. Este important sa fi multumit cu cee ace esti, sa fi multumit cu cee ace faci iar seara cand pui capul pe perna sa fi multumit de cee ace ai facut in ziua ce s-a incheiat, acest lucru se intampla cand traiesti in concordanta cu valorile tale. Valorile se contureaza din copilarie si se slefuiesc in perioada educationala si de dezvoltare. Unii dintre avocatii isi modifica valorile pe parcursul „evolutiei profesionale”, ceea ce duce si la atitudini de genul prezentat mai sus ,”wow….avocat”.

Avocatura este o lume plina de provocari, o lume in care ori tu ori cei din jur iti stabilesc o valoare, o valoare ce uneori este masurata in bani, produse, avantaje. Daca noi le dam acest drept celor din jurul nostrum atunci ne pierdem valorile.

Valorile mele sunt – empatie, onestitate, corectitudine, spiritualitate si familie.

Acestea sunt valorile dupa care imi ghidez viata personala si profesionala.

Pentru a ne pastra valorile trebuie sa avem coloana vertebrala, sa fim responsabili si sa avem conduita etica.