Dan Cotoi, Administrator General MobilaDalin: “Cele mai mari satisfactii le-am avut cu colectile inspirate din motivele populare romanesti”

Ti s-a parut interesant? Spune mai departe:

Din 1992 MobilaDalin produce mobilier tapitat de calitate si reuseste sa surprinda mereu prin modele ingenioase. Axata pe un model de business de familie, compania se concentreaza pe 3 elemente esentiale: design, inovatie tehnica si calitate. Despre evolutia acestui brand si despre ce planuri si obiective si-au propus pentru 2019 am discutat cu dl Dan Cotoi, Administrator General MobilaDalin intr-un interviu acordat in exclusivitate HotelInvest.

Pentru inceput, va invitam sa ne spuneti, pe scurt, ce inseamna MOBILA DALIN pentru piata locala dar si cea internationala de mobilier?

Pana in 2004 produceam doar elemente de tapiterie pentru diferiti producatori de canapele italieni. In 2004 am hotarat sa producem primele produse tapitate. Doream sa facem produse proprii, diferite de cele de pe piata romaneasca. Practic in acel moment, nu gaseam canapele produse in Romania pe care ne-am fi dorit sa le avem acasa. Atat ca design cat si ca stofe, culori, functiuni. Am avut noroc, primul produs desenat este in continuare cel mai bine vandut produs al nostru si acum.

MOBILA DALIN si-a consolidat renumele pe piete precum Ungaria, Republica Moldova, Bulgaria prin lanturi de magazine cu care este prezenta acolo. Cat de dificil a fost sa patrundeti pe astfel de piete? Mai sunt si alte tari in care vizati extinderea?

Practic pe fiecare din aceste piete am inceput de la zero. Am ales tarile invecinate deoarece preferintele clientilor in materie de design, functiuni si culori sunt asemanatoare. In acest moment nu tintim neaparat anumite piete, dar se intampla sa ne caute firme din Europa. Singura conditie: nu lucram dupa desenul clientului. Producem doar produsele proprii.

Stim ca ati realizat parteneriate si cu evenimente de renume international precum TIFF, Jazz in the Park, Neversea, Electric Castle sau Untold. Pe langa prezenta cu numele si branding, ce alte beneficii au adus astfel de parteneriate?

As mai adauga George Enescu, unde deja am aniversat 10 ani de parteneriat. Sunt investitii pe termen lung, dar in acelasi timp ne face placere sa sustinem evenimente culturale de calitate.

Stim ca participati constant la targuri internationale de mobila. Cu ce surprinde MOBILA DALIN la aceste targuri si ce isi propuna se obtina in urma participarii?

La fiecare participare lansam o colectie complet noua de produse cu care incercam sa aducem ceva diferit de anii anteriori. In cele cateva zile de targ stim daca un produs va avea succes, trebuie modificat sau renuntam la el. Dezvoltarea unui produs nou de succes este un efort imens, din 10 produse duse de la desen la prototip sunt sanse sa confirme in vanzari cca 1 produs, iar munca la un produs care are si functiuni (canapea extensibila, sau sisteme de relaxare) poate dura cateva luni.

MOBILA DALIN este un business de familie, aflat la a doua generatie, ca majoritatea business-urilor din Romania, care au fost infiintate dupa revolutie. Totusi, suntem competitivi pe plan european la productia de mobilier, chiar daca ne batem cu business-uri europene care sunt poate la a 4a generatie. Cu ce am compensat incat sa ajungem remarcati?

Cel putin pentru ceea ce facem noi pe piata din Romania au fost ani buni in care concurenta reala a lipsit. Toata lumea din domeniu concura prin preturi.

Daca ar fi sa alegeti, care ar fi proiectul pentru care ati livrat mobilier de care sunteti cel mai mandru in toti acesti ani?

Cele mai mari satisfactii le-am avut cu colectile inspirate din motivele populare romanesti desenate de designerul Mihai Grama: Colectia EtnoCentric 2015 si TransHurbana 2016

Pentru ca am pomenit de proiecte, care a fost cea mai mare provocare/cea mai interesanta solicitare din partea unui client?

Este o regula sa nu lucram „la comanda” clientului. Concepem produse proprii pe care incercam sa le promovam pe piata si astfel am reusit sa ne creem o identitate proprie. Este drumul mai greu de urmat, dar mai sanatos pe termen lung.

Secretele domeniului: 3 lucruri la care ar trebui sa fie atent beneficiarul atunci cand solicita dotarea unei cladiri cu mobilier?

Sa lucreze cu un designer, cu specialsti in general pe fiecare domeniu.

Care au fost pentru MOBILA DALIN cele mai solicitate produse in 2018 pe piata autohtona?

In opinia dvs, care credeti ca ar fi atuu-rile principale care va plaseaza in fata concurentei directe?

  • Diferentierea in piata dpdv al designului
  • Peste 300 stofe la alegere cu livrare in 3 saptamanai
  • 3 ani garantie
  • Raportul pret calitate

Ce obiective aveti pentru 2019 si cum planuiti sa le atingeti?

Dezvoltarea de noi produse inovative dpdv al designului si utilitatii.

Care este metoda prin care ajungeti la noi clienti?

Cea mai sanatoasa dar si economica promovare se face prin recomandarile clientilor. Nu suntem adeptii unui marketing agresiv si nici bugete prea mari de promovare nu am avut.

Avand in vedere serviciile si produsele pe care le oferiti, considerati ca mai este pretul un criteriu definitoriu pentru client?

Tot timpul vor exista clienti care pun pe primul loc pretul, dar noi am evitat sa intram in aceasta competitie.

Stim ca pe langa mobilier, aveti si alte business-uri deschise – producatia de posete si serele de legume. De ce aceste ramuri?

SereleDalin este domeniul in care am investit in ultimii 6 ani. Ideea initiala a fost sa folosim deseurile de lemn de la fabricarea mobilei.

Prin ce credeti ca se diferentiaza un manager azi, fata de un manager de acum 10 ani?

Accesul mult mai usor la ultimele noutati atat tehnice cat si de design. Relatia cu angajatii, care e mai degraba o relatie de colegialitate decat de subordonare.

Daca ati putea lua un pranz de afaceri cu oricine, cu cine ati prefera sa o faceti si de ce?

Nu sunt si nu-mi doresc sa fiu un om de afaceri. Am incercat sa dezvolt afacerea mostenita intr-o directie in care sa imi placa ceea facem. Revenind la cina, probabil Haruki Murakami, dar nu e om de afaceri.

3 lucruri care nu lipsesc din rutina zilnica?

Sedinta de dimineata, lucrul cu echipa de dezvoltare produse si… nu imi place partea de vanzari.

Ce hobby-uri aveti care va ridica din scaunul de manager in tipul liber si cum sitmtit ca va impacteaza asta activitatea si mentalul in business?

Calatoriile cu bicicleta in zone izolate ale lumii unde globalizarea a ajuns mai putin: M-tii Trascaului, Omo Valley – Etiopia, Kashmir – India, Kirgastan.

Pentru final am pastrat o curiozitate: ati avut de-a lungul carierei vreun mentor sau o personalitate care sa va inspire?

Tata

[google-translator]