Ce inseamna conceptul de ‘Boutique Hotel’?

Exista clienti de boutique hotel in Romania? Cine sunt acestia, la ce fel de servicii se asteapta, cum este caracterizata piata de boutique hotel din tara si cum poate fi promovata o asemenea locatie sunt doar cateva intrebari legate de acest concept la care am dorit sa raspundem cu ajutorul unor oameni implicati in domeniu.

Desi tipologia de boutique hotel este una consacrata, pana la acest ­mo­ment nu s-a ajuns la nivel interna­tional sau regional, la coagularea unui set de standarde general accep­tate pentru aceste hoteluri. Exista insa, conform lui Lucian Marinescu, senior consultant al companiei de consultanta in domeniul ospitalitatii – Trend Hospitality, o serie de caracteristici comune pe care aceste proprietati le impartasesc:

* arhitectura si design: distinctie, intimitate, lux sunt cateva din caracteristicile unei cladiri si a modului in care este aceasta amenajata, de multe ori aceste cladiri fiind adevarate monumente de arta si arhi­tectura. Multe hoteluri apeleaza si la alte solutii de accentuare a unicitatii, cum ar fi abordarea unei tematici sau decorarea fiecarei camere.
* serviciile: personalizare, discretie, promptitudine sunt cuvintele cheie ale succesului acestor hoteluri. Multe hoteluri, de exemplu, impun angajatilor sa cunoasca fiecare oaspete pe nume, ca si element de apropiere si personalizare.
* restaurantul: clasa si rafinament sunt elementele descriptive esentiale, fiind punctul forte al conceptului, care intareste aspectul de lux.
* dimensiunile: acest tip de hotel se incadreaza intr-un interval cuprins intre 50 si 100 de camere, pentru a putea realiza toate celelalte lucruri ce tin de personalizare si individualizare. Unii dintre jucatorii de pe acesta piata nu agreaza ideea limitarii dimensiunii hotelurilor, cum ar fi designerul Ian Schrager, fondatorul Schrager Hotels, care are in portofoliu hoteluri boutique de 500 sau 600 de camere.

Aplicabilitatea in Romania

Din pacate, in Romania notiunea de boutique s-a confundat adesea cu o locatie de mici dimensiuni, ignorandu-se insa toate celelalte atribute mentionate mai sus, astfel ca, ideea de boutique hotel a cazut in derizoriu. La acest moment, oferta pe piata de boutique hotel, cu tot ceea ce include ea, este foarte limitata, practic doar cateva proprietati se pot incadra cu adevarat in acest concept.

„Piata de boutique hotel din Romania este inca una necunoscuta, multi confundand orice hotel mic cu un boutique hotel. Avem cazuri in care suntem solici­tati ca intr-o locatie ca a noastra, cu un restaurant foarte elegant, pe masura cladirii, de numai 70-90 de locuri, sa inghesuim 150-200 de persoane, ceea ce, pe de o parte, nu este posibil, iar pe de alta, daca am face acest efort, am pierde – si noi si clientul – toata valoarea acestei locatii. E ca si cum te-ai urca intr-un Rolls Royce sau intr-un Ferrari cu vreo (dupa caz) 15 sau 5-6 persoane”, precizeaza Sylvia Petre, proprietar Carol Parc Hotel.

Din pacate, in Romania nu exista inca o cultura a turistului pentru acest gen de hoteluri, astfel ca, in foarte putinele boutique hoteluri din Romania ajung in general turisti straini, care dupa o zi de lucru sau vizita (dupa caz) simt nevoia sa se retraga intr-un loc in care sa-si gaseasca linistea, confortul, siguranta si ambientul pe care strada, birourile, atractiile turistice nu i le-au oferit. Astfel, se poate spune ca oaspetele unui boutique hotel este o persoana cu exigente si pretentii deosebite, cu solicitari deosebite, de la servicii de secretariat, consultanta, traduceri, programari si gestionari de intalniri de afaceri, pana la terminarea zilei cu un concert sau o masa intr-un restaurant sofisticat. În general, acestia au o varsta cuprinsa intre 30-50 de ani, cu venituri peste medie, si care cauta autenticitate, experiente noi, atentie sporita sau, dimpotriva, discretie totala.

„Clientii boutique hotel sunt in special asa numitii FIT, cum le spunem noi in industrie (Foreign Individual Traveller), persoane care calatoresc indivi­dual sau in grupuri foarte mici, de obicei pe zona de leisure, si care isi fac singuri aranjamentele de calatorie. Aceste hoteluri au inceput insa sa fie din ce in ce mai frecventate, chiar de catre clientii traditio­nali ai marilor lanturi hoteliere”, spune Lucian Marinescu, senior consultant, Trend Hospitality.

Promovare, preturi, personal

Adresandu-se in general turistilor individuali, care isi fac rezervari singuri, principalul media folosit pentru promovare este internetul si tot ce presupune el: site-uri, retele de socializare, retele de distributie. Dar, avand in vedere serviciile perso­na­lizate, promovarea unui boutique hotel se bazeaza in special pe referintele oaspetilor in cercul lor de cunostinte si prieteni, care, cu o mare probabi­litate, impartasesc aceleasi gusturi, obiceiuri, interese sau stil de viata. Iar partea cu stilul de viata si veni­tu­rile mari este foarte importanta pentru ca preturile per camera ale unui boutique hotel se situeaza peste media categoriei din care fac parte, justificate atat de costurile de realizare, cat si de cele de operare. Locatiile care adapostesc boutique hoteluri sunt cateodata spectaculoase, cladiri unicat, care au in dotare restaurante cu stele Michelin, lucru care se vede, desigur, si in valoarea notei de plata.

De asemenea, pentru a face fata unor cerinte si exigente deosebite, unor servicii cu un inalt grad de personalizare, caracteristica principala a unui boutique hotel, este evident nevoie de personal deosebit, de cea mai inalta tinuta profesionala.
„Educatia la nivel superior, cunoasterea mai multor limbi straine, dezinvoltura, cultura generala solida, un inalt grad de toleranta si capacitatea de a comunica intr-un mediu multicultural, dar si edu­catia de acasa sunt criteriile principale de selectie a personalului intr-un boutique hotel”, spune Sylvia Petre, Carol Parc Hotel.

Ca si concluzie, exista avantaje si dezavantaje in detinerea unui boutique hotel, respectiv acesta poate fi dinamic, fiind mai mic se poate adapta mai repede la piata, este mai flexibil si poate trata cu atentie clientii. În acelasi timp, in Romania nu exista inca o cultura pentru acest tip de hotel, ceea ce este un dezavantaj, ca si o criza acuta de personal care sa corespunda cerintelor, nivelului de pregatire profesio­nala si de cultura generala ale unui boutique hotel.
„În timp ce succesul unui mare hotel de 5 stele poate fi asigurat doar printr- o buna organizare si prin executarea unor operatiuni standardizate, succesul unui boutique hotel are nevoie de foarte multa pasiune si de o reala placere pentru ceea ce faci”, conchide Sylvia Petre, proprietar Carol Parc Hotel.

Sursa




Add a Comment