Xella România – sfaturi pentru alegerea corectă a soluțiilor de zidărie
|Xella este unul dintre liderii pieței locale de materiale de construcții și principalul jucător de pe piața de zidărie din România. Echipa oferă clienților un portofoliu complet de soluții durabile, eficiente și accesibile cu care aceștia pot realiza proiectele de construcție planificate, de la case unifamiliale și până la clădiri de birouri sau spații industriale. Obiectivul companiei este acela de a aduce o contribuție pozitivă și măsurabilă mediului construit din România și de a îmbunătăți calitatea vieții oamenilor. Ce acțiuni au realizat pentru îndeplinirea acestor obiective și cum se vede piața de profil prin prisma experienței lor am aflat de la dl Mircea Sibana, Product Manager Xella România.
Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați acorda unui client nou pentru achiziția/construcția corectă a unei locuințe?
Primul sfat ar fi că este necesar să privim în viitor, la beneficiile pe termen lung, atunci când alegem să investim într-o casă.
Societatea în care trăim este într-o continuă evoluție, iar costul locuirii devine la fel de important ca cel al construcției. Industria construcțiilor va trece prin schimbări fără precedent, atât din prisma nevoilor iminente pentru locuințe accesibile, cu un consum minim de energie și prietenoase cu mediul, cât și din perspectiva tendinței de confort sporit, a sutenabilității și economiei circulare.
Anvelopa performantă stă la baza eficienței energetice.
De departe cea mai rentabilă și sigură investiție pentru clădirile viitorului vizează anvelopa opacă a clădirii, prin implementarea corectă de soluții constructive, performante, de izolare termica, iar utilizarea zidăriei termoizolante reprezintă un atu suplimentar. Acolo unde este posibil, materialele minerale sunt de preferat, mai ales pentru izolații termice, care sunt complet incombustibile, pot avea o durată de viață apropiată de cea a clădirii și pot contribui în mod direct la utilizarea redusă de energie pentru încălzirea și răcirea clădirii.
Nu în ultimul rând, urmărirea costului total al execuției (cost total proprietate) unui proiect și adoptarea planificării digitale (BIM) în faza de planificare, pentru a reduce considerabil costurile clădirii.
În viitor, valoarea unei locuințe va fi influențată de multiple criterii de performanță, iar soluțiile constructive dezvoltate de Xella au în vedere performanțe obligatorii, precum: consumul redus de energie, fezabilitatea economică a clădirii, utilizarea de resurse regenerabile, emisii minime de CO2, dar și altele criterii voluntare, dar la fel de importante: circularitatea produselor și materiilor conținute, automatizarea modelului informatic al clădirii, predictibilitate și automatizare prin inteligența artificială, conformarea la criterii de mediu și sociale.
Care sunt 3 capcane/greșeli des întâlnite pe care le observați că le fac cumpărătorii când achiziționează materiale de construcții?
Una dintre cele mai întâlnite erori este luarea unor decizii de achiziție neinformate sau neoptimizate.
Factorii de decizie pentru achiziția de materiale de construcții nu sunt informați corespunzător și deseori observăm aplicate produse care nu fac parte dintr-un sistem, sisteme incomplete sau soluția constructivă aleasă nu a fost verificată și optimizată cu departamentul tehnic al producătorului.
O soluție și o modalitate de a combate toate aceste erori, oferită de Xella, este Planeta Ytong, spațiul virtual unde comunitatea de profesioniști (arhitecți, constructori, dezvoltatori) întâlnește consumatorul, pentru a oferi informații corecte și pentru a dezvolta împreună construcții sustenabile, sănătoase și performante din punct de vedere energetic.
Aș menționa, apoi, prețul fragmentat al produsului ca factor de evaluare, în detrimentul costului total.
De mult prea multe ori vedem omiterea calcului costului total, singura evaluare care poate să dea o imagine completă pentru destinația reală a resurselor financiare.
În costul de proprietate, pe lângă prețul de achiziție, viitorul beneficiar poate urmări costuri de operare scăzute, nivelul constant de performanță, o durată de viață cât mai lungă, o amprentă de carbon redusă, costuri accesibile de reciclare. Ca rezultat al acestei evaluări, vom fi surprinși să vedem cât de des se confirmă acea vorbă: „sunt prea sărac să îmi cumpăr lucruri ieftine“.
O altă capcană în proiectare și execuție constă în utilizarea parțială sau chiar lipsa utilizării modelului informatic al clădirii (BIM) ca proces de lucru.
BIM presupune transformarea etapelor de proiectare, construire și operare a clădirii, într-un ciclu de viață și care, mai mult, oferă avantajul alegerii exacte a materialelor, a soluției constructive, avantajul execuției rapide, eliminarea erorilor, obținerea de costuri mai mici de execuție.
Care sunt 2 -3 proiecte recente la care lucrați sau le-ați finalizat recent si ce soluții tehnice din portofoliul dvs. ați folosit?
Ne propunem ca în fiecare an să contribuim măsurabil la îmbunătățirea mediului construit din România. Amintesc aici două proiecte relevante:
Wings, un proiect rezidențial ambițios, situat în zona de vest a orașului Cluj-Napoca și care reprezintă noua generație de locuințe urbane. Aici, una dintre cele mai mari provocări a fost găsirea de procedee termoizolante a suprafețelor curbe. Soluția a venit de la Multipor, un produs din portofoliul Xella, 100% natural, incombustibil, ecologic și reciclabil. Un produs ideal pentru termoizolarea clădirilor, noi și vechi, cu orice tip de suprafață, inclusiv suprafețe curbe, la interior, exterior și planșee.
Quantum, primul proiect rezidențial, din zona de sud a ariei metropolitane București, compus din case smart, fiind de la bun început gândit și proiectat să se încadreze în clasa energetică A și în categoria de “clădiri eficiente energetic”. Complexul Quantum Club este alcătuit din 68 de unități locative identice, de tip vilă, unite în calcan câte două (duplex) și din 4 clădiri cu funcțiuni mixte. Construcția este o structură de tip cadre, stâlpi și grinzi de beton armat, iar planșeele sunt de tip placă, cu pereții exteriori și interiori, dintre unități, din blocuri de zidărie termoizolantă Ytong.
Numitorul comun al acestor două proiecte a fost blue.sprint, serviciul de consultanță digitală, de la Xella, o resursă valoroasă care ajută clienții să optimizeze eficiența proceselor de construcție, evitând, astfel, depășiri de costuri, întârzieri în termenele limită și chiar probleme ce țin de calitatea materialelor.
Cum vedeți evoluția pieței în nișa dvs. în Romania, în următoarele 6-12 luni?
Este mai mult decât evident faptul că traversăm cu toții o perioadă de volatilitate a pieței din cauza inflației puternice, iar incertitudinea care va marca și perioada următoare va avea un efect asupra întregului lanț de aprovizionare, având mai departe drept rezultat scăderea puterii de cumpărare.
Cum este de așteptat, preconizăm că și următoarele luni vor fi caracterizate de o încetinire a dinamicii în industria de construcții, însă este dificil de estimat perioada exactă ori procentul de scădere.
Un aspectiv pozitiv, totuși, este acela că vedem o tendință tot mai accentuată în rândul consumatorilor de a achiziționa materiale prietenoase cu mediul înconjurător, performante energetic și accesibile din punct de vedere al costurilor. Astfel, pe termen mediu și lung va fi nevoie de inovare în domeniu, pentru a oferi diverse soluții încadrate în economia circulară.
Ne puteți spune câteva din obiectivele XELLA România pe care le implementați în această perioadă?
Aș spune că, la Xella, punerea în practică a viziunii „Safe Work. Safe Life” este unul dintre obiectivele prioritare: stabilim reguli și linii directoare pentru a menține în siguranță toți angajații noștri, indiferent de sectorul în care activează (producție, administrativ, vânzări etc.).
Un alt obiectiv important este acela de a le oferi clienților noștri soluții constructive optimizate, pentru fiecare proiect în parte și, astfel, să obținem cel mai bun raport calitate – preț, dar și performanță constantă, pe termen lung.
Totodată, Xella este conștientă de responsabilitatea pe care o are față de mediu și față de consumatori. Prin urmare, acordăm importanță sporită unei game de produse durabile, reciclabile și cu o amprentă de carbon redusă. Călătoria noastră sustenabilă va fi continuată prin două obiective majore: reducerea emisiilor de CO2 și dezvoltarea de noi soluții pentru reciclarea produselor noastre.
Vom rămâne în continuare conectați la realitatea pieței și vom sta aproape de clienții și partenerii noștri, răspunzând nevoilor acestora prin soluții accesibile și eficiente.