Toma Emanuel, fondator Atlas Sport: „Întotdeauna am spus că ne dorim ca valorile și principiile noastre să fie înainte de profit”
|Cu o experiență de peste 14 ani în construcții sportive din România, Atlas Sport a reușit să se afirme drept cea mai mare firmă din țara noastră specializată pe această piață. Pregătiți să își poată asuma orice provocare, orice fel de proiect de infrastructură sportivă în România sau Europa, compania are o echipă puternică, formată din specialiști cu experiență în proiectare, execuție. Cum a arătat în 2018 volumul lor de lucru și ce planuri și-au propus de la 2019 am aflat chiar de la dl Toma Emanuel, fondator Atlas Sport.
Ați fost implicați atât în proiecte publice, cât și în proiecte private. Care din aceste colaborări v-au adus cele mai multe provocări?
Noi, ca și companie, am avut și avem în derulare multe proiecte publice și private, este un mix. Nu avem o anumită preferință, pentru noi nu este o mare diferență pentru cine facem proiectul, standardul și credința noastră este să încercăm să păstrăm aceeași calitate și profesionalism indiferent de cine este clientul, privat sau public. Indiferent pentru cine realizam proiectul, Îl facem la fel de bine iar documentele, garanția și toate celelalte sunt identice.
Provocări mai multe am avut din domeniul public, unde pe partea de documentație există multă birocrație, de multe ori lucrăm 6 luni la documentație și o lună sau două la execuție, asta ne complică uneori activitatea.
Sunteți în prezent cea mai mare firmă specializată în construcții sportive din România. Cât a fost de dificil să ajungeți la acest nivel și cum reușiți să vă mențineți?
A fost foarte greu să ajungem aici. A fost foarte multă muncă și dedicare. Derulăm o activitate foarte complexă și complicată. Anul trecut, ca exemplu, am avut peste 100 de proiecte în toată țara. Fiecare proiect are un proces care include peste 100 de pași pentru pentru realizarea lui cu succes de la început până la final – pași realizați de diferiți colegi în diferite momente. De la echipe de execuție, ingineri, controlul calității, deplasări, cazări, aprovizionare, logistică, decontări, recuperare creanțe – este o activitate foarte complexă, la care lucrăm de la an la an să devenim mai buni. Nu este ceva ușor, dar pentru că ne-am dorit și am luptat să finalizăm cu excelență ceea ce facem, am reușit să ajungem nr. 1 în construcții sportive în România. Este o mare onoare și bucurie pentru noi, dar mai important pentru noi este să facem lucrurile noi bine, noi să fim mulțumiți, să fim excelenți în ceea ce facem.
Ne dorim să fim o binecuvântare pentru clienții noștri, să aducem bucurie fiecărui client care ne alege.
În ceea ce privește a ne menține unde suntem, aceleași principii care ne-au adus aici, doar astea ne pot și menține: dacă continuăm să facem ce am făcut ca să ajungem aici, ne vom menține. Dacă continuăm să fim buni, să punem preț pe calitate, să fim prompți, competenți, sa inovăm și asta tot mai mult de la an la an, este singura cale prin care putem să ne menținem ca lider pe piața construcțiilor sportive din România.
Vă caracterizează respectul față de beneficiari, onestitatea, corectitudinea, integritatea și pasiunea. Cât este de important să primiți același ”tratament” și din partea clienților dvs?
Ați enumerat câteva din valorile noastre. Valorile sunt un aspect foarte important pentru noi. Întotdeauna am spus că ne dorim ca valorile și principiile noastre să fie întotdeauna înainte de profit, deci vrem să facem lucrurile excelent, să facem un lucru de calitate, ne dorim să facem proiectele noastre așa cum trebuie și corect. Dacă spunem ceva vrem să ne păstrăm cuvântul, nu se schimbă, indiferent dacă câștigăm sau pierdem. Trebuie să aibă maximă importanță și maximă valoare corectitudinea, seriozitatea, integritatea. Acestea sunt pentru noi cele mai importante, decât să ne compromitem valorile, mai bine ne lăsăm de afaceri și facem altceva.
Este foarte important pentru mine personal să facem lucrurile cum trebuie, vrem să fim un exemplu în România că se pot face afaceri cu integritate, corect.
Spre exemplu, una dintre valorile noastre este că noi nu ne implicăm în niciun fel de act de corupție. Lucrăm cu contracte publice și private, dar nu ne compromitem valorile. Lucrăm doar cu oameni integrii care vor să facă proiecte de calitate, cu o firmă profesionistă.
În ceea ce privește clienții, dorința noastră este să existe un respect reciproc, un tratament corect, la fel cum îi tratăm noi – cu seriozitate și integritate – să ne trateze și ei; nu mai mult, nici mai puțin.
Care s-a dovedit a fi cea mai eficientă metodă de promovare la piața de profil?
Cea mai eficienta metodă de promovare a fost stabilirea unor valori ale companiei și obiectivul nostru de a realiza cele mai bune proiecte din România,, care ne-au adus un renume și o încredere din partea clienților. Ei, clienții sunt cei care sunt alături de noi, ne susțin și ne recomandă serviciile.
Dacă ați putea schimba ceva la domeniul actual al construcțiilor, ce ați alege să schimbații și de ce?
Dacă ar fi să schimb eu ceva la domeniul actual al construcțiilor din România, aș face ceea ce au început deja să facă mulți oameni în România, să scoată “românismele” din industrie, să scot “lasă că facem așa că e bine, merge, vă executăm un proiect cu firma lui verișorul, vecinul, lui cumnatul, că face și el construcții și el a mai văzut la televizor din astea“.
Aș scoate “firmele care fac de toate și nimic bine“ și aș merge înspre modelul vestic unde sunt firme specializate pe o nișă, cât mai îngustă, care fac lucrul acela mai bine decât oricine.
De asemenea, aș schimba goana după prețul cel mai mic și cea mai proastă calitate și “nu ne interesează nimic altceva“. Aș căuta durabilitatea proiectelor și comportamentul în timp, aș caută investiții care să țină decenii, nu să fie neapărat mai ieftine cu 10%, aș schimba mentalitatea oamenilor ca să planifice și să realizeze proiectele pentru termen lung, poate și pentru cei care vor veni după ei.
Ce obiective v-ați setat pentru 2019 și cum plănuiți să le atingeți?
Obiectivele noastre pentru 2019 constau în consolidarea și să ne menținerea poziției în România, cu o ușoară creștere. Privim și căutam posibilități pentru extinderea în afara țării. Am avut câteva proiecte făcute în Austria și Africa și dorim să ne extindem în anii care urmează mai mult spre partea de export.
V-ați propus, de asemenea, să înfrumusețați România. Care este strategia abordată în acest sens?
Asta este ținta noastră prin tot ceea ce facem: să înfrumusețăm România prin fiecare proiect pe care îl realizăm, fiecare bază sportivă sau loc de joacă. Ținta noastră este să înfrumusețăm locul unde realizăm respectivul proiect, de aceea bazele noastre sportive și locurile de joacă le proiectăm și construim așa încât să fie cele mai frumoase și mai deosebite; cu această țintă în minte alegem produsele și proiectele și tot ceea ce facem încât să fie minunate. Avem o mulțime de proiecte realizate în mediul urban sau rural, unde efectiv, zona aceea arată mult mai bine: s-a înfrumusețat cu un teren de sport colorat, frumos și bine făcut sau cu un loc de joacă foarte creativ, cu un design deosebit, care stimulează imaginația oricui privește la el, și în special a copiilor.
Prin activitatea desfășurată încercați să îmbunătățiți viața prin sport. Ce rol are sportul în viață personală?
Realizăm sute de baze sportive în toată țara pentru că ne dorim să îmbunătățim viața prin sport, vrem să vedem copiii că nu mai stau la computer, ci ies pe terenul de sport, pe locul de joacă și fac mișcare. Și chiar asta se întâmplă. Am realizat un sondaj într-o bază de clienți mai vechi și au fost întrebați, după câțiva ani, cum și ce beneficii au adus bazele sportive construite pentru comunitățile lor. Au răspuns că văd copii care nu mai stau așa mult pe electronice și se joacă, văd tineri care nu mai stau așa mult prin baruri ci merg și fac sport, organizeaza meciuri, campionate. Un astfel de proiect pe care îl realizăm îmbunătățește viața comunității mult: copiii și adulții care în schimbul unor activități neconstructive, ies și fac sport, mișcare, socializează, stau offline și se conectează cu oameni, îmbunătățind starea de spirit și ridicând nivelul de sănătate din comunitate. Sportul protejează oamenii din a deveni supraponderali începând din copilărie. Este ceva necesar și trebuie dezvoltat.
În viața personală, sportul este foarte important, am nevoie de sport. Fac sport de 4-5 ori pe săptămână. Dacă nu fac sport, încep durerile de spate, încep problemele cu greutatea și nivelul de energie este mai scăzut. Apreciez sportul atât ca pasiune cât și pentru sănătate.
Există un alt hobby care v-a ajutat în dezvoltarea carierei actuale?
Nu știu dacă există un hobby care să mă fi ajutat în dezvoltarea carierei. Am avut un vis înainte să încep. Visul meu a fost să construiesc o organizație, care sa crească, să se dezvolte, să fie vie. Ținta mea nu este să facem un ban rapid, ci să dezvoltăm ceva, să construim o companie care să fie excelentă, care să iasă în afara granițelor, care să aibe un nume bun în România și să ducă un nume bun al României internațional. Visul acesta este în curs de realizare, în permanență. Cred că asta m-a ajutat: visul și viziunea pe termen lung.
Există ceva ce v-ați fi dorit să va întrebăm și nu s-a regăsit în lista de mai sus?
Partea de responsabilitate socială este una importantă pentru noi și aș vrea, cu această oportunitate, să încurajăm alte companii să facă asta. Noi, ca și companie, am decis să fim cât mai generoși și avem diferite proiecte sociale: dăm pachete de sărbători către familii nevoiașe din comunitate, facem diferite acțiuni, sponsorizăm diferite organizații care lucrează cu copii nevoiași în România, India, China, etc Spre exemplu: sponsorizăm integral o școala unde studiază 100 de copii, care altfel nu ar ajunge niciodată la școală. Doresc să fac o provocare pentru oamenii de afaceri care vor citi acest articol să înceapă să investească cu altruism pentru cei mai defavorizați decât ei. Noi, ca și companie, credem că starea comunității, în parte, este responsabilitatea noastră, iar dacă avem posibilitatea, vrem să fim implicați, să ajutăm, să dăruim, să fim o binecuvântare pentru comunitate. Provoc firmele și oamenii de business din România să înceapă să se gândească la ce pot face anul acesta pentru comunitatea lor, ceva extravagant, ce nu au mai făcut până acum.