Novatik – Ce greșeli să evităm când alegem acoperișul

Novatik este lider de piață în România pe segmentul țiglei metalice în panouri mici (unimodulare) și singurul producător de țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică din România. Produsele Novatik sunt prezente în peste 20 de țări din Europa, America Latină, chiar și pe continentul african.

Care sunt principalele perspective ale pieței de profil din România, dar și sfaturi pentru alegerea acoperișului aflăm de la Dan Mircescu, director general Novatik.

Anul 2022 a debutat cu o majorare a prețurilor în industria materialelor de construcții. Cum v-a impactat această perioadă și cum vedeți situația actuală în nișa acoperișurilor metalice? 

Începutul anului 2022 a consemnat o majorare a prețurilor materiilor prime în continuarea celor din 2021 și care, începând cu trimestrul II, s-au adăugat celorlalte majorări reprezentate de energie, combustibil, dobânzi generate de războiul din Ucraina. Toate aceste lucruri au generat un climat de nesiguranță și incertitudini care s-a reflectat într-o cerere mai scăzută față de anul precedent și implicit asupra profitabilității companiilor din domeniul nostru și nu numai. Anul 2022 a reprezentat un an al provocărilor și echilibristicii între prețurile de vânzare și structura de cost. Piața a înregistrat o oarecare revenire spre sfârșitul anului, dar nu suficient cât să-l transforme într-un an bun, care a început bine și care a înregistrat declin în următoarea perioada. Ca și concluzie, 2022 înseamnă un an satisfăcător, ținând cont de provocările la care am fost cu toții martori.  

Cum preconizați că va fi anul viitor situația în piața materialelor de construcții?

Consider că sectorul construcțiilor va fi unul dintre cele mai afectate sectoare în primele luni ale anului viitor, ținând cont de statisticile oficiale (un număr în scadere al autorizațiilor de construcție eliberate în a doua jumătate a anului 2022, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut) și incertitudinile care planează asupra întregului mediu economic, atât în România cât și la nivel European. Lipsa de predictibilitate și incertitudine asupra viitorului, și aici mă refer la evoluția conflictului din Ucraina, creează un blocaj psihologic la nivelul consumatorului final în ceea ce privește investițiile. Lucrurile se pot schimba de la o zi la alta, astăzi noi ca antreprenori fiind obligați să facem planuri pe termen scurt în detrimentul planurilor pe termen lung. Flexibilitate și versatilitatea strategiilor de abordare a pieței vor face diferența. Vor fi învinși șii invingători, iar diferența va fi făcută de cei care vor valorifica oportunitatea care se află în spatele fiecărei crize. 

Care sunt 3 sfaturi pe care le-ați da unui beneficiar atunci când alege acoperișul pentru casa lui?

În primul rând este importantă specificația arhitectului si reglementările de urbanism specificate în autorizația de construcție. În baza acestora le-aș recomanda clienților să facă o listă scurtă cu ceea ce este important pentru ei în cazul unui acoperiș. Și aici le-aș sugera să pună în ordinea priorităților fiecăruia, de exemplu: garanție, culoare, preț, grosime, formă, tip material, sistem de montaj, termen de execuție etc. Apoi, această listă ar trebui să fie transformată în matricea decizională (criteriile de selectare a ofertelor). În momentul în care acești pași au fost făcuți, decizia de achiziție va fi ușurată semnificativ după o simplă analiză a pieței. Este important ca fiecare dintre clienți să realizeze că prețul nu este singurul criteriu de achiziție, că un produs bun nu este suficient în lipsa unor servicii bune, că un produs care “costă mai mult” nu este întotdeauna “mai scump”. Odată decisă soluția aleasă, este important să aibă cel puțin 3 oferte, cu scopul de a avea o imagine cât mai aproape de realitățile pieței.

Dar unui proiectant? De ce trebuie să țină cont atunci când recomandă și specifică în caietele de sarcini un anumit tip de acoperiș?

În cazul proiectanților sintagma că “acoperișul este a cincea fațadă a casei” se potrivește cel mai bine. Arhitectura a vândut, vinde și va aduce întotdeauna plus valoare investiției. Fiecare lucrare finalizată de către un proiectant aduce recunoaștere și satisfacții profesionale deosebite atât timp cât atenția asupra detaliilor este la cote înalte. Alegerea unui material în cazul unui proiectant trebuie să țină cont de funcționalitate, durabilitate și de estetică. Arhitectura este o artă parcursă, dar în același timp creează un ambient în care viața trebuie să se desfășoare armonios și în siguranță. Coroborat cu realitățile economice (buget), alegerile proiectanților trebuie să țină cont de toate aceste aspecte fără de care produsul finit nu are cum să îndeplinească cu adevărat criteriile de valoare. Fiecare proiectant trebuie să înțeleagă că alegerea materialelor și a soluțiilor presupune implicit o educare a beneficiarului, care nu înțelege că de multe ori alegerile lui afectează atât funcționalitatea și estetica propriei construcții, cât și reputația arhitectului.

Care au fost produsele vedetă ale acestui an, din portofoliul Novatik?

Gama Novatik NATURA a fost gama vedetă în acest an. Toate celelalte produse au înregistrat o consolidare de piață, marcând cererea din ce în ce mai crescută pentru învelitorile metalice unimodulare. Șindrilă metalica Novatik WOOD alături de învelitorile cu profil plat, cum ar fi Novatik SLATE, au câștigat un loc bine definit în piață. Mimetismul și dorința de a fi diferit ne-a facilitat această ascensiune în piață, coroborat cu garanția și funcționalitatea sistemului.

Felicitări pentru deschiderea primei linii de producție pentru țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică din România! Spuneți-ne mai multe despre noul produs al fabricii Novatik Natura.

Noua generatie Novatik NATURA vine cu noutăți în ceea ce privește grosimea (0.45 mm în loc de 0.4 mm), cu o protecție anticorozivă superioară (aliaj ZnMg 250 g/mp vs AlZn 150 g/mp) și cu o gamă de culori extinsă. Toate aceste lucruri fac din noua generație de profile Novatik NATURA unul dintre cele mai bune produse din piață, dacă nu poate cel mai bun. Evident, orice început vine cu provocări și am făcut acest pas pentru că am putut și pentru că suntem siguri că suntem cei mai potriviți sa facem acest lucru în România.

Ne-am propus să avem un portofoliu de produse inovator și atractiv și să dezvoltăm noi produse care să iasă în evidență față de concurență. Elementele de baza ale culturii noastre sunt dorința, perseverență și hotărârea de a aborda noi direcții. De aceea, pe 20 octombrie, am inaugurat, alături de partenerii loiali și de încredere, prima linie de producție pentru țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică din România: Novatik NATURA. In anul 2003, am construit o nouă nișă pe piața acoperișurilor din România, iar succesul Novatik este și succesul celor peste 400 de parteneri din România și Europa. Odată cu deschiderea noii linii de producție a țiglei metalice cu acoperire de rocă vulcanică Novatik NATURA, am sărbătorit 18 ani de la înființarea companiei, 12 ani de la lansarea brandului Novatik si peste 8 milioane de țigle metalice cu rocă, vândute în România până în prezent.

Cum au primit arhitecții/proiectanții acest produs? Dar partenerii dvs?

În ceea ce privește proiectanții este prematur să tragem niște concluzii, dar pentru marea majoritate cu care am colaborat anterior, ca și în cazul distribuitorilor, a fost o trecere normală și “naturală”, pentru aceștia compania noastră fiind sinonimul acestui tip de produs.

Ne puteți împărtăși câteva din planurile viitoare?

Pentru viitor ne vom concentra pe consolidarea pieței din România și deschiderea de noi piețe de export, în condițiile în care produsele Novatik sunt produse cu un potențial global și ușor scalabile. 

Dacă vorbim despre ceea ce deja am făcut, putem spune că produsele Novatik sunt prezente în peste  20 de țări din Europa, America Latină, chiar și pe continentul african. Din anul 2002 și până în prezent, ne putem intitula trend setterii acestei piețe, iar rezultatele pe care le-am avut, și anume peste 8 milioane de țigle metalice cu acoperire de rocă, confirmă că decizia și curajul de a introduce aceste produse pe piață a fost una corectă și inspirată. Mă bucur să spun că avem produse cu potențial global, ușor scalabile, care creează premisele unei dezvoltări organice, dincolo de granițele României. Obiectivul nostru este să fim unul dintre principalii producători mondiali de țiglă metalică cu acoperire de rocă vulcanică. Calea către acest obiectiv este pavată cu inovații, curaj, linii de producție inteligente și acțiuni responsabile, iar noi suntem inspirație pentru viitor. 

Pentru final am păstrat o curiozitate. Ce face d-l Mircescu în timpul liber, atunci când nu e pe scaunul de director general Novatik? 

Pentru mine timpul liber înseamnă familie.