Modernizarea Aeroporturilor: Impact Economic Major prin Susținerea Turismului și Creșterea Capacității Infrastructurii

Potrivit datelor centralizate de platforma Victa.ro, în ultimele 12 luni au fost identificate 59 de șantiere publice în domeniul infrastructurii aeriene din România, în cadrul unor proiecte de construcție, modernizare și extindere a terminalelor și aeroporturilor. Investițiile totale estimate în aceste lucrări sunt de aproximativ 15,80 miliarde de lei, fonduri publice, acoperind o suprafață de aproximativ 282.831 de metri pătrați. Printre cele mai importante și vizibile proiecte se numără modernizarea Aeroportului Henri Coandă (Otopeni), una dintre cele mai semnificative investiții din infrastructura aeroportuară a țării.

Un proiect major în acest sens a fost lansat de Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), care a publicat pe platforma SICAP o licitație de 210 milioane lei pentru servicii de proiectare necesare dezvoltării infrastructurii aeroportuare din România. Acest proiect are ca scop pregătirea Aeroportului Henri Coandă pentru a putea gestiona traficul estimat pentru anul 2040. Conform previziunilor, în 2040, aeroportul va trebui să suporte un flux de aproximativ 6.500 pasageri pe oră, față de 3.000 pasageri pe oră în prezent. Astfel, se impune o reorganizare semnificativă a infrastructurii existente, precum și investiții importante în terminale noi.

Licitația are ca obiectiv achiziționarea unor servicii de proiectare care să includă realizarea studiilor de fundamentare, elaborarea conceptului general, dezvoltarea proiectului tehnic și oferirea de asistență tehnică pe perioada execuției și a garanției lucrărilor. Aceste lucrări sunt parte integrantă a Etapei I a Programului Strategic de Dezvoltare a Infrastructurii Aeroportuare la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).

Proiectul va pune accent pe concepte inovative precum reducerea emisiilor de carbon la nivel Net Zero, sustenabilitatea infrastructurii, reziliența acesteia în fața provocărilor viitoare și optimizarea fluxurilor de pasageri. Contractul pentru aceste lucrări are o durată de 126 de luni (10 ani) și va fi finanțat integral din sursele proprii ale CNAB.

În cadrul fazei de concept design, proiectantul va colabora cu toate entitățile relevante, inclusiv ROMATSA, AACR, BAT, Poliția de Frontieră, Vama, companiile aeriene și cele de handling, pentru a defini și propune:

  • Conceptul operațional, care va include tipuri și cerințe pentru facilități precum: check-in, bag drop, HBS, e-gates, control de securitate și pașapoarte, zone comerciale (retail, food & beverage), lounge-uri, porți de îmbarcare, reclaim bagaje, zona sosiri, vamă și transferuri;
  • Organizarea zonei airside (zona de operare a aeronavelor);
  • Organizarea zonei landside (zona destinată pasagerilor și infrastructurii conexe);
  • Soluțiile pentru utilități.

Un aspect important al proiectului va fi etapizarea lucrărilor, cu scopul de a permite o execuție modulară a terminalului. Acesta va fi realizat în trei faze de extindere, astfel:

  • Faza 1: aproximativ 67.000 mp (capacitate de 2.500 pasageri pe oră),
  • Faza 2: extindere la circa 155.000 mp (5.500 pasageri pe oră),
  • Faza 3: extindere finală la aproximativ 176.000 mp (6.500 pasageri pe oră).

În prezent, Aeroportul Henri Coandă se află pe locul al șaselea în Europa Centrală și de Est, ca număr de pasageri, cu aproape 16 milioane de pasageri tranzitați în 2024, ceea ce reprezintă un flux mediu de aproximativ 3.000 de pasageri pe minut. Se estimează că, până în 2040, acest trafic se va dubi, ceea ce subliniază nevoia de extindere și modernizare continuă a infrastructurii.

Ultima extindere semnificativă a Aeroportului Otopeni a avut loc în 2011, când a fost construit un nou terminal de 16.600 mp, cu 24 de porți de îmbarcare. Această investiție, în valoare de 60 milioane de euro, a fost susținută din surse proprii ale CNAB și din credite interne. De atunci, nu au mai fost realizate lucrări majore de modernizare sau extindere, ceea ce face ca actualele proiecte să fie vitale pentru susținerea cerințelor de trafic pe termen lung.

Prin aceste investiții, România își consolidează infrastructura aeriană, pregătind aeroporturile pentru provocările viitorului și pentru creșterea continuă a numărului de pasageri.

Pentru mai multe proiecte din domeniu…

Dacă ești interesat de oportunități similare, detalii despre alte proiecte din infrastructură, te invităm să accesezi platforma Victa.ro — instrumentul digital ideal pentru profesioniști din construcții și infrastructură. Aici găsești informații actualizate, analize și contacte relevante pentru a fi mereu la curent cu cele mai importante investiții din domeniu.

Surse: ConstructFocus, Victa