Florin Popa, Managing Partner Vitalis Consulting: „Problema fortei de munca a fost si inca este o provocare pentru noi”

12 ani de experienta si peste 300 de clienti locali si internationali multumiti – acestea sunt doar doua din atuu-urile Vitalis Consulting, o companie de project manager si servicii de consultanta imobiliara. Cu ajutorul unei atentii deosebite pentru detalii au reusit sa isi creeze un renume atat la nivel national cat si international, astfel ca in prezent au birouri in Bucuresti, Londra, Kiev si Chisinau. Ce inseamna munca intr-o astfel de companie si ce si-au propus pentru anul 2019 am aflat chiar de la dl Florin Popa, Managing Partner Vitalis Consulting.

In doar 12 ani Vitalis Consulting a ajuns un nume de referinta pentru piata constructiilor si a project managementului in constructii din Romania. Ce a ajutat cel mai mult la aceasta dezvoltare remarcabila?

Vitalis este despre oameni bine alesi, efort sustinut, perseverenta si capacitatea de a recunoaste si de a invata din greseli. Inca de la inceput am fost atenti la oamenii pe care ii primim in echipa, care trebuie sa dispuna atat de cunostinte tehnice, cat si comerciale. Oameni capabili sa inteleaga business-ul clientului si care dau dovada de stabilitate, pentru a nu compromite buna desfasurare a proiectelor in care sunt implicati.

Efortul sustinut depus de intreaga echipa este de asemenea un factor ce a influentat puternic dezvoltarea companiei Vitalis. Indiferent de amploarea proiectului sau serviciile pe care le oferim, tratam cu seriozitate fiecare pas, fiecare faza de dezvoltare, fiecare aspect. Credem cu tarie ca succesul inseamna 99% munca grea si ca atentia pentru micile detalii conteaza foarte mult in activitatea noastra.

Datorita echipei bine consolidate si a efortului depus, alaturi de incredere si perseverenta, am reusit sa obtinem proiecte de anvergura si sa dezvoltam parteneriate durabile atat pe plan local, cat si international. Avem si acum parteneri cu care lucram inca din primii ani de activitate, sau clienti multumiti care se intorc adesea la Vitalis cu noi proiecte si suntem mandri de acest aspect.

Ati inceput acest business la 25 – 26 de ani. Cum au fost la inceput intalnirile de afaceri cand majoritatea clientilor din domeniu se asteapta sa intalneasca pe cineva “carunt”?

Prima impresie este intr-adevar foarte importanta in business si nu numai, indiferent ca vorbim despre varsta, vestimentatie, accesorii. In cazul meu, cred ca atitudinea a fost cea care a contat cel mai mult. Varsta conteaza pana in momentul in care incepi sa vorbesti si depinde doar de tine cum si daca reusesti sa castigi increderea omului din fata ta. Si cred ca aspectul asta se aplica si acum, dupa mai mult de 12 ani de experienta. Nu m-am concentrat niciodata pe varsta pe care o am, ci mai degraba pe obiective sau pe caile de a-mi duce la indeplinire obiectivele. Am cautat tot timpul sa anticipez problemele, sa gasesc solutii la acestea. Aveam incredere in mine, stiam ce vreau sa realizez si am fost inca de la inceput constient de eventualele riscuri ale domeniului.

Aveti birouri in Bucuresti, Londra, Kiev si Chisinau. De ce aceste locatii?

Alegerea locatiilor s-a bazat in mare parte pe amploarea proiectelor pe care le-am desfasurat, pe numarul clientilor si pe potentialul de dezvoltare al pietei respective. Am identificat oportunitati si am hotarat sa le materializam in rezultate frumoase. In Londra, spre exemplu, am coordonat dezvoltarea a 3 hoteluri pentru unul dintre clientii nostri: Riverbank Park Plaza Hotel (394 camere), Hercules House Park Plaza Hotel (494 camere) si Club A40 (220 camere). Avand proiecte de o asemenea magnitudine, s-a simtit nevoia unui birou acolo, pentru asigurarea unei bune colaborari cu partenerul nostru, precum si pentru a avea siguranta ca proiectele se desfasoara conform asteptarilor si dorintelor noastre. Si asta se aplica si pentru celelalte locatii.

Cum se resimte presiunea cauzata de salariile din domeniul constructiilor si de lipsa fortei de munca pentru managementul unui proiect? Dar pentru dvs. intern ca si companie?

Problema fortei de munca a fost si inca este o provocare pentru noi. Exista un deficit destul de mare de personal calificat si competent in piata constructiilor. Noi la Vitalis suntem antrenati sa identificam solutii, de aceea ne concentram atentia in doua mari directii: prima este retentia angajatilor care aduc valoare companiei prin abilitatile si cunostintele pe care le detin, iar a doua este identificarea de tinere ”talente”, daca le putem spune asa. Chiar anul trecut am creat un parteneriat cu Universitatea Tehnica de Constructii din Bucuresti, una dintre cele mai importante institutii de invatamant de profil din Romania, in urma caruia am dezvoltat un program de internship pentru studentii universitatii. Asa am putut observa oamenii cu adevarat compatibili cu domeniul si compania noastra. Preferam aceasta cale in fata recrutarii traditionale, intrucat astfel avem ocazia sa oferim sanse si sa ne educam viitorii colegi, in propriul stil, raportat la valorile si obiectivele noastre de business.

Cat despre oscilatia salariilor din domeniul constructiilor, pe noi la nivel organizational nu ne impacteaza foarte mult, poate doar la nivel de birocratie.

In schimb, modificarea salariilor poate avea efecte pozitive, daca ramane constanta. Deficitul de forta de munca este datorat in mare parte migrarii muncitorilor in strainatate, principala cauza fiind nivelul salarial mult mai mare acordat in acest domeniu in alte state europene. Prin aceasta masura legislativa putem aduce o parte din acesti muncitori inapoi in tara. Acum depinde si de tara in care isi desfasoara activitatea.

In 2013 ati declarat ca ati investi in imobiliare si in energia verde. Cum s-au materializat aceste idei? A ramas project-managementul business-ul de suflet?

Managementul proiectelor, sau mai cuprinzator, managementul constructiilor a fost si va ramane business-ul de suflet, materializat prin Vitalis Consulting. Imi sustin in continuarea punctul de vedere. Investitiile in imobiliare si in energie verde sunt in opinia mea cele mai bune decizii de business din punct de vedere al profitabilitatii pe termen lung, date fiind atat evolutia ascendenta a pietei constructiilor, cat si importanta acordata energiei regenerabile acum si in viitor. In meseria mea, este ceva obisnuit sa ai planuri pe termen lung, sa iti fixezi obiective si sa vizualizezi intregul sistem. Asta include decizii, investitii si managementul riscului. Momentan sunt obiective.

Ce inseamna in prezent portofoliul Vitalis Consulting in valori si numar de proiecte si ce va propuneti pentru 2019?

In prezent, ne mandrim cu un portofoliu de peste 700 de proiecte imobiliare, totalizand aprox. 4,150,000 mp, pentru peste 300 de clienti locali si international. Am coordonat si avem in dezvoltare proiecte din toate sectoarele: office, rezidential, retail, industrial, hotelarie.

Avem cateva proiecte importante in desfasurare, pe care urmeaza sa le finalizam in 2019. Printre acestea se numara cladirea de birouri The Light, proiect dezvoltat de River Development, pe Bulevardul Iuliu Maniu din Bucuresti, proiectul de birouri „Zone 313”, proiectul rezidential situat in zona Gara de Nord, pe strada Petru Rares, nr. 5-9 in Bucuresti si multe altele. Anul acesta, ne propunem o crestere cu cel putin 13 – 15% a cifrelor mai sus mentionate. De asemenea, ne propunem sa urmam aceleasi directii pe care le-am trasat inca de la inceput: dezvoltare continua, imbunatatire permanenta a serviciilor pe care le oferim, crearea de parteneriate durabile si obtinerea de noi proiecte ambitioase. Practic, fructificarea tuturor oportunitatilor ce ni se vor ivi in cale.

Zone 313
The Light

Care a fost cea mai neobisnuita solicitare venita din partea unui client?

Au fost de-a lungul activitatii noastre numeroase solicitari venite din partea clientilor. Nu le-as spune neaparat neobisnuite, ci mai degraba diferite in functie de context. Ideea principala este aceea ca odata cu multe proiecte, multi clienti, patrunderea pe piete externe, vin si multe responsabilitati. Iar noi, si aici ma refer la intreaga echipa Vitalis, ne-am format in timp, odata cu dobandirea de experienta, anumite deprinderi in acest sens. Ne mandrim cu abilitatea de a intelege nevoile si cerintele clientilor nostri, indiferent de natura acestora si de a identifica solutiile potrivite in orice situatie, pe principiul reciprocitatii avantajoase. Suntem un fel de psihologi in meseria noastra, avand capacitatea de a intelege cauza oricarei reactii, nevoi sau solicitari si facand pasii necesari spre a inlatura efectele negative si a fructifica aspectele pozitive.

Stim ca toate proiectele sunt foarte importante pentru Vitalis, dar daca ar fi sa alegeti un singur proiect de care sunteti cel mai mandru, care ar fi acesta?

Sunt mandru de fiecare proiect detinut in portofoliul Vitalis, tocmai pentru ca stiu cantitatea de munca din spate, eforturile si provocarile intampinate de echipa pe parcursul derularii acestora. Fiecare proiect adaugat in lista aduce cu sine o satisfactie majora, personala si profesionala. Unul dintre proiectele recente cu care ne mandrim este consolidarea si reconstructia fostului Magazin Bucuresti din centrul capitalei, proiect pe care l-am inceput in 2018.

Magazinul Bucuresti este o amintire a epocii de aur, unul dintre cele mai cunoscute centre comerciale din capitala, iar Vitalis are un rol important in procesul de readucere la viata a acestuia. Imi amintesc, copil fiind, cum mergeam la cumparaturi acolo, iar acum, zeci de ani mai tarziu, am sansa, prin intermediul Vitalis Consulting, sa imi las amprenta asupra acestei cladiri.

Daca ati avea puterea decizionala a unui ministru dintr-un cabinet care impacteaza direct sectorul constructiilor si al dezvoltarii, care ar fi 3 modificari legislative pe care le-ati initia?

Nu ma consider in masura sa raspund la aceasta intrebare, intrucat domeniul politic este situat in afara ariei mele de expertiza.

In portofoliul de lucrari aveti si proiecte realizate in Regatul Unit. Cum arata piata de acolo in comparativ cu cea din Romania?

In Regatul Unit piata constructiilor are un potential ridicat de crestere si dezvoltare. Principalul focus acolo este pe dezvoltarile rezidentiale si pe sectorul infrastructurii. Se pune mare accent mai ales pe investitiile in dezvoltarea infrastructurii. Vitalis a coordonat in Londra dezvoltarea a 3 hoteluri de lux. Industria hoteliera se regaseste pe un trend ascendent datorita potentialului turistic ridicat.

Avand in vedere expertiza dvs in domeniu, spre ce tipuri de investitii credeti ca ar trebui sa ne indreptam atentia in anul urmator si spre ce orase?

Tinand cont de tendintele pietei, putem remarca o cerere ridicata de spatii de birouri in marile orase ale tarii precum Timisoara, Cluj, Iasi si Brasov. Vedem un potential ridicat de dezvoltare pentru sectoarele office si retail, dar mizam si pe industria hoteliera si cladirile rezidentiale. Bucurestiul ramane in top in ceea ce priveste dezvoltarile de proiecte de birouri, cladiri rezidentiale si hoteluri.

Ce planuri aveti pentru 2019? Cum s-a pregatit Vitalis pentru criza iminenta de care multe voci din domeniu avertizeaza?

In anul 2019 facem ceea ce stim cel mai bine: ne dezvoltam, ne imbunatatim serviciile si portofoliul. In ceea ce priveste o eventuala criza, suntem pregatiti. Avem deja experienta unui astfel de fenomen economic, pe care l-am depasit cu bine pe cand eram abia la inceput in parcursul nostru ca si companie. Ne-am creat in timp un sistem de management al riscului bine pus la punct. Suntem increzatori in piata si in propriile forte.

Ce proiecte noi au intrat in portofoliul Vitalis in acest inceput de an?

Anul acesta portofoliul nostru s-a imbogatit cu cateva proiecte importante, acoperind mai multe sectoare, de la rezidential, la office si industrial. Printre acestea se numara proiectul Ruris Craiova, ce consta in renovarea fostei fabrici de productie MAT Craiova, cu o suprafata totala construita de aproximativ 20,000 mp. Proiectul este compus din spatii de birouri, hala de productie, hala pentru depozitare si magazin. Un alt proiect inclus in portofoliul Vitalis in acest inceput de an este Policolor, proiect cu destinatie mixta, atat rezidential, cat si comercial, retail si birouri, localizat in Bucuresti. De asemenea, ne ocupam si de coordonarea dezvoltarii proiectului rezidential GranVia Marina, localizat in Constanta, pe langa alte proiecte pe care le coordonam pentru GranVia.

Stim ca va desfasurati activitatea sub deviza „Building Trust”. De unde aceast motto?

„Building Trust” ne defineste intreaga activitate de business, fiind practic promisiunea de valoare a Vitalis Consulting.

Colaborarile noastre se bazeaza pe incredere si reciprocitate. In momentul in care demaram un proiect, ne punem toate cunostintele, abilitatile si resursele in slujba partenerilor nostri. Pe langa cladiri de birouri, blocuri rezidentiale, centre comerciale, hoteluri, etc, construim parteneriate durabile. Spre exemplu, cu unii dintre clientii nostri mentinem colaborarea inca de la inceputul activitatii noastre pe piata si ne mandrim ca am coordonat pentru acestia nu doar unul, ci mai multe proiecte. Vrem sa inspiram incredere si siguranta prin munca pe care o desfasuram, dezvoltand astfel relatii de business sustenabile. Credem ca, in activitatea pe care o desfasuram, este important sa construim incredere inainte de orice altceva, pentru parteneri, beneficiari si viitorii ocupanti ai cladirilor pe care le dezvoltam.

Daca ati avea posibilitatea sa luati un pranz de afaceri cu orice persoana, cine ar fi aceasta si ce ati intreba-o?

Exista multe persoane pe care m-as simti onorat sa le cunosc, lideri in adevaratul sens al cuvantului, oameni care au demonstrat ca dorinta de autodepasire si perseverenta in fapte si gandire pot schimba vieti. Una dintre aceste persoane este Jack Ma, fondatorul Alibaba si unul dintre cei mai influenti oameni ai lumii. Sunt multe intrebari pe care le-as adresa, printre care: Care a fost cea mai grea decizie de business pe care a luat-o? Care considera ca este calitatea sa cea mai de pret, aceea care a ajutat la propulsarea lui in topul celor mai influenti oameni ai lumii? Dupa ce criterii a ales oamenii care se ocupa in prezent de managementul Alibaba si cum vede viitorul imperiului creat de el, in mainile acestor oameni? A existat sau exista in viata lui o persoana pe care o admira si care l-a influentat in mod direct (mentor / idol)?

Ce hobby-uri va ajuta sa va dezvoltati in cariera profesionala?

Imi incep fiecare zi in sala de fitness. Consider sportul una dintre cele mai benefice activitati pentru dezvoltare, atat personala, cat si profesionala. Mai cred ca este important sa existe un echilibru intre munca depusa si activitatile recreationale. Alaturi de sport, imi plac calatoriile si pescuitul. Timpul petrecut alaturi de cei dragi, fie ca vorbim despre familie sau prieteni, este de asemenea important.

In plus, am o pasiune pentru discutii, dezbateri si oameni. O alta pasiune este aceea de a invata permanent si de la oricine.

Cred ca toate acestea la un loc ma ajuta sa evoluez pe plan profesional si nu numai.

Care a fost ultima carte pe care ati citit-o?

Ultima carte pe care am citit-o este „Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike”. Cartea prezinta intr-un mod elaborat si transparent nenumaratele provocari, esecuri, riscuri, dar si succese si reveniri spectaculoase, intampinate de Phil Knight, fondatorul brandului Nike, de-a lungul activitatii sale profesionale. Este o lectura mai mult decat interesanta, pe care o recomand.

Cum ar arata o zi in care dl. Popa nu s-ar afla in pozitia sau scaunul de managing partner al Vitalis Consulting?

Atunci cand am constientizat care sunt abilitatile mele, care sunt lucrurile la care consider eu ca ma pricep, m-am hotarat sa imi deschid propriul business. Am ales construction management pentru ca am identificat oportunitatile si nevoile pietei de la acea vreme, ajutat fiind si de experienta anterioara. Daca nu m-as afla in pozitia de managing partner al Vitalis Consulting, probabil m-as afla in aceeasi pozitie pentru o alta companie sau as aborda alte sectoare ale aceleiasi industrii, precum dezvoltatare imobiliara / investitie.

Exista ceva ce v-ati fi dorit sa va intrebam dar nu se regaseste in lista de mai sus?

Intrebarile au fost complexe si antrenante. Mi-au permis sa imi exprim opiniile in mod transparent. Va multumesc pentru interes si raman deschis si la alte topicuri.