Noémi Karácsonyi, CEO SIMACEK România: “În viziunea SIMACEK criza forței de muncă din piață se traduce prin necesitatea de a deveni angajatorul exemplar. Când ne confruntăm cu o criză, trebuie să ne întrebăm ce să schimbăm la noi ca să o depășim.”
|SIMACEK este un furnizor de top în servicii integrate de facility management, lider industrial în domeniul serviciilor de curățenie profesională și expert în dezvoltarea acoperișurilor verzi.
Tradiția de 77 ani pe piața de profil din Europa și cei peste 7000 de angajați contribuie la o dezvoltare durabilă și responsabilitate socială.
Despre cum vede și resimte SIMACEK, după 11 ani în România, piața de facility management integrat și piața muncii pentru proiectele sale, am discutat cu Noémi Karácsonyi, CEO Simacek România.
În ultimele luni, numeroase firme din industrie au semnalat o criză acută a forței de muncă specializată. Se resimte această criză și la nivelul companiei dvs?
Noi spunem că nu există criza forței de muncă. De fiecare dată când ne confruntăm cu o criză, trebuie să ne întrebăm ce să schimbăm la noi, ca angajator, ca să o depășim. Criza forței de muncă o vedem ca un punct vulnerabil, iar tratarea acesteia e posibilă prin îmbunătățirea performanțelor angajatorului. Este datoria angajatorului să elaboreze și să implementeze strategii integrate de atragere și retenție a angajaților. SIMACEK nu resimte această criză la modul critic deoarece suntem orientați spre optimizarea strategiilor de employer branding. Atragi, angajezi, instruiești și reții, iar mentalitatea comună și modul în care abordăm fiecare zi și echipa în sine transmite faptul că employer branding nu este o sarcină pe fișa postului unei persoane. Este responsabilitatea fiecăruia din cei peste 470 de angajați ai SIMACEK România să adere la valorile companiei, transformând astfel atmosfera în una prielnică dezvoltării și orientării spre rezultate.
Susțineți egalitatea de șanse, tratamentul identic și implicarea și menținerea angajaților. Cât este de dificilă misiunea de retenție a angajaților actuali în contextul crizei de personal?
Apropo de valorile de care aminteați, egalitatea de șanse și tratamentul identic, s-au făcut studii pentru sistemul de management al diversității și rezultatele arată o distribuire echilibrată a managementului între 42% femei și 58% bărbați, iar la nivelul întregii personal acest raport este 35% bărbați și 65% femei.
Cele 5 valori din politica Grupului SIMACEK le aplicăm constant, atât intern cât și în relația cu furnizorii, colaboratorii și clienții noștri.
Orientare spre clienți, Apreciere valori, Responsabilitate, Integritate și Toleranță, toate utilizate pentru a înțelege aspirațiile angajaților noștri. Cred că secretul retenției forței de muncă stă în a asculta aceste nevoi individuale și aspirații. Și de a păstra transparența, pentru ca odată integrată în echipă angajatul să nu simtă niciun moment că nu a avut imaginea completă de care avea nevoie pentru a lua o decizie de angajare.
În politica firmei, respectul reciproc reprezintă un criteriu esențial. Cum vedeți în prezent noțiunea de respect raportată la nivel de concurență în piața din România?
Ședințele noastre de planificare încep prin a ne fixa un obiectiv central: Cum să excelăm în aplicarea valorilor companiei. Așa cum spuneam, Apreciere valori, Responsabilitate, Orientare spre clienți, Integritate și Toleranță sunt mai mult decât linii generale în manualele de brand, de conduită, de management sau numeroasele certificări ale calității. Considerăm că o creștere sănătoasă, cifra de afaceri, profitul și dezvoltarea sunt venite tocmai din aplicarea constantă a liniilor pe care ne-am construit brandul. Alături de noi vin în mod natural și furnizori, colaboratori și clienți care se recunosc în valorile noastre.
Cu cine încheiați colaborări și cum le câștigați încrederea?
Ne axăm pe domeniile industrial, retail, office și colaborăm cu companii internaționale, dezvoltatori și arhitecți. Desigur, încrederea se câștigă în mulți ani de activitate și o pliere pe cerere, pe nevoi și disponibilitatea în a inova la fel de mult ca industria.
Ne ajută prezența pe piața internațională de 77 de ani. Și de 11 ani în România suntem alături de parteneri prin transparență totală și avem soluții complete, de la concepere proiect până la realizare. Și asta atât pe ramura de facility management, cât și pe cea a construcțiilor, cum e cazul acoperișurilor verzi pe care le proiectăm și realizăm.
Care considerați că este cel mai mare dezavantaj al pieței în care activați?
Consider că formarea profesională și lipsa specialiștilor cu experiență considerabilă în gestionarea proiectelor mari. Curățenia este un sentiment, mai mult decât ceva ce se vede. Iar așteptările trebuie educate. În acest sens apreciem ajutorul ROFMA– asociația care se concentrează pe educarea pieței de servicii de facility. Și prin inovație, tehnologie și învățare continuă din partea tuturor participanților pe piață, vom ajunge la transformarea dezavantajului pieței într-o oportunitate de dezvoltare.
Ce impact au schimbările dese ale tehnologiei asupra diviziei dvs. de curățenie și de securitate? Cum reușiți să țineți pasul?
Evoluția nu poate decât să ne bucure. Adoptăm constant noi tehnologii care ne fac munca mai eficientă și clientul mai fericit. Participăm la expoziții și conferințe pentru a sta la curent cu noutățile și preluăm spre testare echipamente și produse. De exemplu, folosim technologia ec-H2O NanoClean în cazul utilajelor de curățenie Tennant, care converteşte electric apa într-o soluţie de curăţare inovatoare ce curăţă eficient, aduce economii și reduce impactul cu mediul, comparativ cu detergenţii folosiţi uzual la curăţarea pardoselilor.
Ne îndreptăm atenția tot mai mult spre echipamentele eco, soluțiile de curățare fără detergenți și alte soluții cu impact minim asupra mediului.
Sunteți implicați și în demararea de campanii CSR cu impact puternic asupra mediului înconjurător. Care considerați că ar fi cea mai importantă campanie a Simacek desfășurată până în prezent?
Cred că cei trei ani pe care i-am investit în dezvoltarea următorului nostru proiect de acoperișuri verzi este cea mai ambițioasă campanie și proiectul de care suntem cu toții apropiați. Mai ales că roadele acestor ani de studiu se vor concretiza curând într-un produs ecologic.
Alături de colaboratori din Norvegia, țara acoperișurilor verzi, am realizat un proiect și am accesat fonduri pentru dezvoltarea unei soluții pentru realizarea, montarea și întreținerea acoperișurilor verzi. Folosim vegetație din flora locală, pentru a evita costurile aduse mediului prin transport, alegem mixtura cea mai potrivită de plante și stratificație și am reușit să producem combinația ideală, ce nu necesită udare. Totul este așadar foarte aproape de natură în aceste acoperișuri verzi, pe care le vom lansa curând pe piață și a căror dezvoltare, testare și optimizare a fost un proces lung, dar plin de satisfacții.
Care a fost in 2018 cel mai solicitat produs?
Proiectele de curățenie industrială și acoperișuri verzi. Se observă dorința de dezvoltare, orientarea spre construcții verzi și externalizare serviciior de facility management.
Cum estimați anul 2019 pe segmentul în care activați?
Creșterea va continua, deoarece pe segmentul de facility management suntem pe un trend crescător de externalizare a serviciilor. Atât piața muncii cât și nevoia de specializare duc la alegerea unei colaborări cu o companie ce investește în inovație, dezvoltare și formarea personalului care activează în domeniul facility management.
Iar pentru activitatea SIMACEK de amenajare acoperișuri verzi estimăm o creștere de minim 10% față de ianuarie 2018.
Sperăm ca la acest segment să contribuie și noi proiecte legislative. În Bulgaria de exemplu, acoperișul verde intensiv al unei clădiri înlocuiește cu succes spațiul verde de la nivelul solului și este luat în calcul la construcție și dezvoltare.
Care este reacția beneficiarilor la serviciile oferite pe partea de acoperișuri verzi? Există interes și de ce le recomandați?
Așa cum scriați într-o ediție anterioară a revistei despre piața materialelor de construcții verzi, acestea sunt în creștere accelerată. Și suntem de acord că o creștere este nu doar inevitabilă, ci și dorită de specialiști, dezvoltatori, arhitecți și constructori, dar și de către beneficiari.
Munca grea de educare a pieței și acceptarea acestor sisteme au făcut-o și arhitecții, care au avut încredere în aceste proiecte de acoperiș verde. Iar aici aș dori să îl menționez pe dl. arh. Șerban Țigănaș care a susținut conceptul acoperișurilor verzi de la început.
Beneficiile acestor construcții verzi sunt variate și cred că succesul lor nu era unul care să crească în viitor dacă nu ofereau soluții concrete. Ajută la managementul apelor pluviale, 70% din apele pluviale se vor păstra pe acoperiș fără a suprasolicita sistemele de canalizare. Sunt un excelent izolator termic, fonic, iar vegetația fixează praful și creează un microclimat ce reduce temperatura cu 1-2 grade și de care se bucură și fauna, ca fluturii și păsările.
Din ce în ce mai multe orașe mari din lume toate clădirile cu acoperiș plat obligatoriu trebuie să aibă acoperiș verde și cred că ține de dezvoltarea noastră durabilă, cu respect pentru natură, să adoptăm aceste soluții la nivel cât mai extins.
Care a fost cel mai ambițios proiect de acoperișuri verzi la care ați luat parte pe parcursul carierei dvs. și care au fost provocările cele mai mari ?
O să aleg proiectul Promenada Mall București, deși avem multe alte proiecte care ne-au captat nu doar timpul și expertiza, ci și mândria de a fi fost printre cei care au contribuit în aducerea lor la realitate. Proiectat de Theo Stancu și ilustrată în revista de specialitate Igloo habitat și arhitectură.
Inspirată din peisajul specific zonei de dealuri, provocarea pentru noi, la SIMACEK, a fost să oferim o soluție pentru terasa ce aduce natura, inclusiv vegetația lemnoasă, în mijlocul orașului. A fost necesar să avem soluții atât pentru amenajare, cât și pentru întreținere. Substratul de creștere are o grosime optimă pentru plantare arbori, fără a supraîncărca structura portantă, iar soluțiile de fixare împotriva vântului cu prinderi speciale, și zona gazonată ce permite accesul vizitatorilor sunt execuții care ne reprezintă viziunea și orientarea spre perfecționare. Este un loc iubit de către vizitatori, iar pe noi ne facem mândri, la fel ca fiecare proiect ce ne pune la încercare și alături de care suntem de la început, din faza de proiectare, identificarea soluțiilor tehnice, consultanță și întreținere.
Pentru încheiere, la nivel profesional, dacă de mâine ar trebui să lucrați doar câte 4 ore/zi, cum s-ar desfășura o zi de lucru?
Aș fi tot alături de echipa mea de la SIMACEK în fiecare moment. Consider că echipa este cheia succesului și un management bazat pe obiective, pe un flux de decizii bine eficientizat și proceduri optimizate face ca timpul să fie oricum relativ. Nu ne măsurăm zilele în ore, ci în procese îmbunătățite, în concepte noi învățate și în eficiență crescută.