Care e situatia pietei hoteliere in Republica Moldova?

Ti s-a parut interesant? Spune mai departe:

sursa poza

Moldova nu mai este la fel de ospitalieră cum se credea. Turismul, o componentă esenţială într-o economie a secolului XXI, are în Moldova o gravă problemă de imagine. În timp ce multe țări au conștientizat potențialul nevalorificat al turismului contribuind la dezvoltarea economică a țării, Moldova, deși are potențial nu îl valorifică pentru că nu există infrastructură și nu există o promovare corespunzătoare.

În 2009 a fost creată o instituție responsabilă de dezvoltarea turismului în Republica Moldova cu scopul de a atrage atenția statului asupra acestui domeniu. Cu toate acestea statisticile nu anunţă o creștere spectaculoasă a numărului de turiști.

Avansare însă cu paşi de melc

Acum e perioada în care se trage linie, se adună și se analizeaza rezultatele. Câți turiști au vizitat Moldova, în condițiile în care din bugetul de stat s-a alocat câte 8 lei pentru fiecare turist atras în destinațiile naționale? Anul trecut, circa 12,8 mii turiști străini au vizitat țara, ceea ce reprezintă o majorare de 18,6% comparativ cu anul precedent. Dintre aceștia, mai mult de jumătate (aproape 55 la sută) au sosit în scopuri de odihnă și agrement, iar în scopuri de afaceri au trecut granița Moldovei aproape 41% din totalul turiștilor străini. Cei mai mulți dintre aceștia au fost cetățeni ruși (17,2%) și români (14%), fiind urmați de germani (10%), ucraineni (circa 8%), turci (6%), englezi (5%), dar și italieni (5%), etc.

Într-un raport de evaluare al Asociației de Dezvoltare a Turismului în Moldova, Moldova nu se regăseşte în topul destinațiilor turistice din lume și asta deoarece nu există o conlucrare între factorii de decizie și nici instrumentele prevăzute în Strategia de dezvoltare durabilă a turismului pentru 2003-2015 nu au avut un impact major asupra turismului. Potrivit sursei, numărul cetățenilor străini intrați pe teritoriul țării a crescut de peste şase ori comparativ cu 2003, iar rata de creștere anuală a intrărilor străinilor în țară este de 6,6 ori.

Cel puţin turiştii cheltuie de peste două ori mai mult decât acum zece ani

În aceeași perioadă, în turismul receptor străinii cheltuie de circa 2,3 ori mai mult decât o făceau în 2003. Motivația călătoriilor străinilor în RM s-a modificat calitativ prin creşterea ponderii călătoriilor de agrement, tratament şi vizitare a vinăriilor. Turismul de agrement cunoaște cele mai mari evoluții în ceea ce privește dinamica de creștere. Totodată vizitele pentru tratament s-au mărit de circa trei ori din 2003 și până în prezent. Autorii raportului spun că cifra de afaceri în industria turismului a ajuns, la începutul anului trecut, la 150 milioane de euro, cifră comparabilă cu cea din industria vinicolă. De asemenea, datele statistice confirmă importanța strategică a sectorului: anul trecut, industria hotelieră și cea a restaurantelor a contribuit la formarea PIB-ului în proporție de 0,8%, față de 0,3% cât era în 2007.

O soluţie – turismul rural

Țările occidentale știu să se promoveze eficient, dar au și o legendă în spate, Moldova nu are nici tradiții turistice, nici infrastructură calitativă și nici servicii bune. Desigur că am putea da dreptate celor care spun că turismul nu vinde neapărat fier sau beton, dar vinde senzații. În acest sens, turismul rural ar fi o soluție pentru dezvoltarea turismului moldovenesc. Publicul interesat poate fi atât străinul dornic de trăiri uitate,cât și turistul moldovean care vrea să evadeze din peisajul monoton al urbei. Există tentative de promovare a agroturismului, însă rezultatele se lasă așteptate.

Industria hotelieră sfidează criza

Dacă aruncăm o privire asupra structurii unităților de cazare din Moldova, observăm clar dominația industriei hoteliere. De exemplu numai anul trecut, în unitățile de cazare de pe teritoriul țării au fost găzduiți circa 79 mii turiști străini, dintre care 89% au fost cazați în hoteluri și moteluri. Dacă comparăm cifra la nivelul anului 2004, observăm că deși numărul turiștilor străini veniți în RM s-a înjumătățit, industria hotelieră nu a avut de suferit. Numărul turiștilor străini cazați în hoteluri a crescut cu peste 13 mii pe parcursul lui 2012. La începutul anului trecut, în țară erau 85 de hoteluri și moteluri, față de 54 cât erau acum 9 ani.

Turismul este un comerț inversat unde consumatorul vine la marfă, de aceea trebuie promovat eficient. Turismul clasic a trecut în faza postmodernistă, de aceea metodele de comunicare cu potențialii vizitatori, pe lângă participările la diferite expoziții specializate sau editarea publicațiilor, trebuie actualizate.

Ce părere au străinii despre hotelurile moldoveneşti

TripAdvisor a publicat recent lista câștigătorilor distincțiilor Traveler’s Choice Awards 2013, la categoria Hoteluri. Deși hotelurile moldovenești nu se află în clasamentul premianților, pe site putem urmări sute de opinii și review-uri din partea străinilor care au înnoptat în hotelele moldovenești. Care sunt preferințele străinilor care au vizitat Chişinăul în materie de hoteluri? Ierarhia este realizată în funcţie de preferinţele turiştilor care şi-au exprimat votul. Pe site apar şi opiniile acestora faţă de felul în care au fost primiţi, iar în unele cazuri, poziţia hotelierilor faţă de aspectele exprimate.

Topul este dominat de hotelurile mici, de tip boutique. Lider al clasamentului este hotelul Manhattan, pentru care au votat 47 de turiști, dintre care 32 l-au apreciat ca excelent. Cei mai mulți dintre cei ce și-au exprimat părerea au sosit în interes de afaceri, 23 la număr, urmați de cupluri (11). Ei îl apreciază pentru personalul amabil, curățenie și amplasarea strategică. Totuși unii dintre vizitatori s-au declarat nemulțumiți de gălăgia cauzată de o nuntă din holul hotelului. De asemenea, unul din vizitatori s-a plâns că nu a găsit nici un post TV în engleză.

Pe poziția secundă se află Best Western Plus Flowers Hotel, considerat ca foarte bun de 31 dintre cei 62 care l-au votat, în timp ce 24 l-au apreciat ca fiind excelent. Printre calităţile hotelului, clienții enumeră amabilitatea personalului, viteza internetului wireless, iar printre neajunsuri unul dintre clienți a declarat că a găsit la balconul camerei închiriate câteva sticle de bere și chiar și un prezervativ folosit. Pe poziția a treia în acest top s-a clasat Weekend Boutique Hotel, apreciat ca excelent de şase din cei nouă vizitatori care l-au votat. În ierarhia stabilită urmează Club Royal Park Hotel, VisPas, Budapest, Hotelul Jazz, Leogrand, Jumbo Hotel, etc. Chiar dacă majoritatea părerilor sunt pozitive, potențialii vizitatori pot afla ce hotele să aleagă în funcție de categoriile de turiști, fie că sunt solitari sau călătoresc în interes de serviciu. De asemenea internauții pot vizualiza poze cu vizitatorii hotelurilor. De remarcat faptul că doar reprezentanţi a câteva hoteluri au răspuns punctual fiecărui comentariu de pe Trip Advisor.

Sursa

Add a Comment

[google-translator]