Argumente pro si contra legalizarii bacsisului in Brasov
|Cristian Iliescu, proprietarul clubului Times Pub, susţine că bacşişul nu se poate trece pe nota de plată deoarece „nu este cuantificabil”. „Un bacşiş mare se acordă pentru servicii bune, un bacşiş mic sau deloc înseamnă servicii proaste. Trecerea acestuia pe nota de plată strică însăşi motivaţia bacşişului. Clientul este singurul care poate decide dacă plăteşte sau nu acest bacşiş”, a spus antreprenorul.
Pe de altă parte, proprietarul unui alt club din Braşov susţine că „este o idee foarte bună, dar nivelul bacşişurilor va trebui să difere de la locaţie la alta”. „Dacă ai o locaţie premium, este normal ca bacşişul să fie mai mare, dacă nu ai una exclusivistă cred că este normal ca valoarea tipsurilor să fie mai mică”, a spus omul de afaceri braşovean, precizând că valoarea bacşişurilor ar trebui să fie „între 5 şi 10%, în funcţie de locaţie”.
Potrivit celor care deţin business-uri în această zonă, nivelul bacşişului din restaurante a scăzut „dramatic” în ultimii ani, în primul rând din cauza reducerii cu 60-70% a vânzărilor, dar şi a faptului că cei care încă mai mănâncă în oraş le lasă chelnerilor mai puţini bani.
Corina Martin vrea „atenţii” de peste 10%
Ea spune că restaurantele îşi vor stabili nivelul „atenţiei” plătite chelnerilor, care trebuie să fie undeva peste 10%, şi astfel statul va colecta mai multe taxe şi impozite. „Multe restaurante vor renunţa să mai plătească la negru chelnerii. Ţinând la negru bacşişul, această poveste nu ajută nimănui”, a afirmat Martin, care a arătat că în mai multe ţări, printre care şi Statele Unite ale Americii, bacşişul în restaurante este legalizat şi fiscalizat.
„Mă îndoiesc că oferirea unei compensaţii suplimentarea pentru chelneri reprezintă o ilegalitate. «Legalizând» bacşişul, riscăm să dăm un semnal greşit că acesta este un drept, şi nu o recompensă, care nu este garantată nici măcar de oferirea unui serviciu excepţional. Şi nici măcar nu am reduce fluctuaţia personalului din turism”, spune Simion Alb, directorul Biroului de promovare turistică a României în SUA şi Canada.