Adrian Voinu ne vorbeste despre avantajele sistemelor IT&C inteligente pe piata hoteliera

1. Care este, dupa parerea Dvs., cea mai mare descoperire tehnica in industria constructiilor, dar in domeniul hotelier?
Industria constructiilor nu este specialitatea mea, dar in masura in care descoperirile stiintifice, in general, au condus la aparitia asa ziselor “cladiri verzi” sau “cladiri inteligente”, notiuni care se intrepatrund, as putea avea o parere, caci ne apropiem de domeniul nostru de activitate, care este industria hoteliera si anume, integrarea de solutii si sisteme TI&C pentru hoteluri.
Ca urmare, fara sa incerc o pledoarie pro domo, as raspunde ca cea mai mare descoperire tehnica din industria constructiilor este, dupa parerea mea, aparitia “cladirilor verzi”, pentru ca acestea sunt prietenoase cu mediul inconjurator. Din fericire, tot mai multe hoteluri sunt proiectate si realizate pentru a deveni adevarate “cladiri verzi”.

2. Care este constructia pe care o considerati cea mai interesanta: Turnul Eiffel sau Taj Mahal? Dar de la noi?
Desi sunt in mod esential total diferite, si Turnul Eiffel si monumentul funerar de pe malul raului Yamuna au devenit cumva simboluri pentru tarile lor. Personal, imi place mai mult Taj Mahal-ul, pentru ca, in afara de performanta tehnica pe care o reprezinta, este in acelasi timp un monument de arhitectura, o opera de arta de o frumusete rapitoare, fara indoiala, cel mai frumos monument din India, “o lacrima pe obrazul timpului”, cum il numea poetul Rabindranat Tagore, simbolul iubirii eterne a imparatului Shah Jahan pentru sotia sa decedata, printesa persana musulmana Mumtaz Mahal si una dintre cele sapte noi minuni ale lumii.
De la noi, imi plac mai multe constructii, printre care: Podul de la Cernavoda, construit de Anghel Saligni, Castelul Peles, Castelul Bran si Castelul Huniazilor, cladirea Ateneului Roman, din Bucuresti, Palatul CEC-ului din Bucuresti, Manastirea Curtea de Arges, din Curtea de Arges, Biserica Trei Ierarhi din Iasi si altele, dar cred ca sanse mari de a deveni simbolul Bucurestilor sau chiar al Romaniei il are Palatul Parlamentului. Nu in ultimul rand, as mentiona si SWAN Office & Technology Park, prima constructie din Romania acreditata drept “cladire verde”.

3. Referitor la “sistemele “inteligente” pe care le propuneti hotelierilor din Romania, care ar fi top 3 beneficii la care ar avea acces folosind sistemele IT&C?
Utilizarea sistemelor TI&C, asa zis “inteligente”, in hoteluri aduce hotelierilor mai multe avantaje, printre care:
– transformarea sistemelor generatoare de costuri, cum erau sistemele “clasice” de televiziune hoteliera, in sisteme generatoare de venituri suplimentare;
– loializarea oaspetilor prin punerea la dispozitia acestora a serviciilor aditionale de confort si informare,asociate cu dotarile moderne TI&C, cum sunt: televiziunea hoteliera interactiva, in tehnologie IP, conectivitatea de mare viteza la Internet si “integrarea” gadget-urilor oaspetilor;
– posibilitati nelimitate de reclama si marketing pentru stimularea consumului generat de oaspeti in hotel, un public pre calificat, captiv si dornic sa cheltuiasca pentru a se simti bine.

4. Dintre toate lucrarile Dvs., de care v-ati “legat” cel mai mult si de ce?
Intr-o perioada de peste 15 ani de activitate in domeniul integrarii de solutii si sisteme TI&C pentru industria hoteliera din Romania, dar si din afara acesteia, ARVO GROUP (www.arvo.ro) a reusit sa adune in portofoliul sau zeci de hoteluri, apartinand marilor lanturi hoteliere din lume (Hilton, Rezidor, Marriott, Intercontinental, Accor, Golden Tulip, Ramada, etc.) dar si hoteluri neafiliate, ambele categorii cu grade de confort de trei, patru si cinci stele.
Dintre toate, ne-am legat maimult de acele proiecte unde participarea noastra nu s-a limitat la unul sau doua sisteme, ci a insemnat o activitate complexa, care a inglobat atat consultanta tehnica de specialitate, cat si implementarea propriu zisa, optimizata a tuturor sistemelor TI&C achizitionate de hotel, cu asigurarea compatibilitatii intersistemice necesare. Realizarea unor astfel de sisteme TI&C “de la A la Z” si predarea lor “la cheie”, cu asumarea intregii raspunderi asociate functionarii acestora in cele mai bune conditiuni, prin preluarea de servicii de suport si mentenanta a acestor echipamente, a insemnat pentru noi, practic, realizarea de parteneriate cu clientii nostri, pe tot parcursul perioadei convenite de exploatare a solutiilor si sistemelor TI&C implementate. As mentiona aici hotelurile Double Tree by HILTON din Oradea, VEGA din Mamaia, Coroana de Aur, din Bistrita, si lista ar putea continua.

5. Ca hotelier, cum trebuie sa investesti in tehnologia TI&C?
Dinamica accelerata a inovatiilor tenologice in lumea “gatget”-urilor (mariajul dintre televiziune si Internet, aparitia ecranelor de inalta definitie (HD), a celor de ultra inalta definitie (UHD), a ecranelor 3D, a tehnologiei OLED (Organic Light Eniting Diode) cu efect in scurtarea ciclurilor de innoire a echipamentelor IT&C din hotel, toate acestea pun in dificultate hotelierii, atunci cand trebuie sa opteze pentru o (noua) solutie TI&C, pentru hotel. Tot mai des, noi “categorii” apar si se cer prezente in camera de hotel, sau macar “integrabile” in sistemul IT&C pus la dispozitia opaspetilor. Un astfel de exemplu este tableta. Fara a intra in amanuntele unei argumentari statistic-stiintifice, cele trei directii care trebuie avute in vedere sunt urmatoarele:
– Televiziune interactiva, IP;
– Accesul la Internet;
– Integrarea dispozitivelor de tip “Smart”.

6. Ce servicii iti asigura aceste dotari?
Televiziunea interactiva IP face posibile numeroase functionalitati, printre care:
afisarea pe TV a notei de plata, la zi, stabilirea unui apel de trezire, lista de canale TV, aranjate in functie de nationalitatea clientilor, transmiterea programului de conferinte pentru toti participantii la evenimentul respectiv, prin cod de grup, adoptarea automata a designului interfetei de utilizare functie de marca gazdei care organizeaza evenimentul, controlul iluminarii, a temperaturii, a draperiilor, etc., in camere de oaspeti, prin intermediul telecomenzii TV, integrarea usoara a continutului media al oaspetilor, adus in propriile mobile sau tablete/lap-top-uri, permiterea utilizarii propriilor smartphone-uri ca telecomenzi, transmiterea starii camerei de oaspeti la receptia hotelului de catre personalul de pregatire a camerelor prin telecomanda TV, etc.

7. Investitia in IPTV este mai scumpa?
Da, dar cu numai circa 10% fata de cheltuielile cu telviziunea “clasica”, aducand in schimb, numeroase avantaje, dupa cum s-a prezentat mai sus.Printre acestea, faptul ca se creeaza o sursa suplimentara de venit pentru hotel amortizeaza diferenta de pret rapid, creand conditii de diminuare a cheltuielii prin veniturile generate pe parcursul perioadei de exploatare.

8. Daca ati avea o bagheta magica, care ar fi cele trei lucruri pe care le-ati schimba in piata hoteliera din Romania?
Buna intrebare! Recunosc faptul ca am unele frustrari legate de lipsa de “educaties pecifica” a unora dintre managerii generali si/sau patronii din industria noastra hoteliera, o industrie de privatizare relativ recenta. Primul lucru pe care l-as schimba ar fi introducerea obligativitatii studiilor de specialitate pentru hotelieri, la toate nivelurile, dar mai ales la nivel de top decisional. In prezent lucrurile nu stau chiar asa, din pacate, cel putin in practica.
As mai folosi bagheta pentru a conditiona emiterea unei autorizatii de construire a unui nou hotel sau de modernizare a unui hotel existent, de intocmire a unui proiect realizat de entitati de proiectare-dezvoltare specific autorizate pentru desfasurarea acestor activitati de institutii de acreditare in domeniul hospitalitatii, cu recunoastere internationala.
In cele din urma, dar foarte important, as folosi bagheta magica pentru a reduce fiscalitatea aferenta activitatilor hoteliere, asa incat turismul sa devina intr-adevar un motor eficient, cu pondere ridicata in cresterea economica a tarii.

9. Unde va vedeti peste zece ani?
Daca ma ajuta Dumnezeu sa fiu sanatos, peste zece ani ma vad in postura de bunic responsabil, intr-o relatie foarte buna cu nepotelul meu, care va avea atunci 11 ani si jumatate si deci va fi elev. Imi propun sa il ajut sa se formeze ca un om si sa ma bucur alaturi de el de succesele pe care sper ca le va avea.
In ceea ce priveste societatea, sper ca aceasta va continua sa existe si sa se afirme in domeniul hospitalitatii ca unul intre cei mai cunoscuti integratori de solutii si sisteme TI&C din Europa.

10. Cum se termina o zi de lucru?
O zi de lucru incepe dimineata, la orele 9:00 si se termina, cel mai devreme, la orele 18:00. Sunt insa multe cazuri cand ajunge sa se termine si la ore mai tarzii, caci, mai ales din cauza activitatilor de suport si mentenanta, se primesc solicitari si se declsanseaza interventii in regim de urgenta, si dupa ora 18:00. Noi ne respectam clientii si facem tot ce depinde de noi pentru a oferi servicii eficiente si prompte, astfel incat oaspetii hotelului sa nu aiba motive sa se planga, ci dimpotriva, sa fie foarte multumiti de serviciile care li se ofera. Existenta acestui interes comun, satisfactia oaspetilor hotelului, consolideaza relatia de parteneriat dintre noi si hotelurile din portofoliul nostru de clienti.